سال گذشته ۵۰۰ کارگر گیلانی اخراج شدند

به دلیل نبود امنیت شغلی و قراردادهای سفید امضا؛

0 192

سال گذشته به دلیل نبود امنیت شغلی و تداوم قراردادهای سفید امضا، بالغ بر ۵۰۰ کارگر گیلانی از کار اخراج شدند.

عدم اجرای قانون کار در واحدهای تولیدی و صنعتی، نبود شوراهای اسلامی کار در کارخانجات و قراردادهای سفید امضا در زیر سایه بی‌توجهی اداره‌ی کل‌کار و تعاون و رفاه اجتماعی همچنان پا روی گلوی کارگران گیلانی گذاشته و کارگران به دلیل نبود امنیت شغلی و ترس از اخراج به این قراردادها تن می‌دهند.

«حسن ایزدی» دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در مراسم روز جهانی کارگر که در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزار شد با بیان این مطلب به مرور گفت: در حالیکه وجود امنیت شغلی تأکید مقام معظم رهبری و خواسته کارگران است اما مسؤولان به این مطالبه مهم بی‌توجهی می‌کنند.

بالغ بر ۲۰۰ واحد صنعتی در استان داریم که در کمتر از ۵۰  واحد،تشکل شورای اسلامی کار وجود دارد. نبود این تشکلها موجب بروز مشکلات حقوقی و ناامنی شغلی برای کارگران شده است

حسن ایزدی مهم‌ترین مشکل جامعه کارگری را امنیت شغلی، معیشت و درمان عنوان کرد و افزود: کارگر باید امنیت شغلی داشته باشد. کارگر در سایه امنیت شغلی می‌تواند کیفیت کار و تولید بهتر داشته باشد. اما سال گذشته ۵۰۰ کارگر گیلانی از کار اخراج شدند چون دارای قراردادهای سفید امضا بودند. همه این کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرکهای صنعتی استان فعالیت داشتند.

اجرای قانون کار در هیأت‌های تشخیص حل اختلاف اجرا نمی‌شود. به دلیل اینکه در این هیأت‌ها نمایندگان کارگری حضور ندارند، روند بررسی پرونده‌های کارگران بیش از ۱۵ ماه طول می‌کشد

ایزدی همچنین به عدم اجرای قانون کار در هیأت‌های تشخیص حل اختلاف اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه در این هیأت‌ها نمایندگان کارگری حضور ندارند، روند بررسی پرونده‌های کارگران بیش از ۱۵ ماه طول می‌کشد و این ظلمی است که در حق جامعه کارگری شده است.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر گیلان، فراوانی وقوع حوادث کار در واحدهای صنعتی استان را زیاد اعلام کرد و گفت: سال گذشته فقط ۱۰ مورد حادثه کار فقط در کارخانجات مستقر در شهر صنعتی رشت رخ داده است.

ایزدی با اشاره به فعالیت بالغ بر ۲۰۰ واحد صنعتی در استان تأکید کرد: کمتر از ۵۰ تشکل شورای اسلامی کار در استان داریم که نبود این تشکلها موجب بروز مشکلات حقوقی و امنیت شغلی در واحدهای تولیدی شده است. بعنوان نمونه هنوز در شرکت خزر پلاستیک طرح طبقه بندی شغلی اجرا نشده و فولاد خزر بعنوان بزرگترین واحد صنعتی استان فاقد شورای اسلامی کار است.

اصلی‌ترین مانع ایجاد این تشکلها در کارخانجات خود مدیران واحدها هستند که نفوذ زیادی در اداره کار و هیأت‌های تشخیص دارند

وی با بیان اینکه خط فقر ۱۹ میلیون تومان است اما امسال حداقل حقوق دریافتی کارگران ۱۰ میلیون تومان بوده تصریح کرد: بسیاری از کارفرمایان پرداخت حداقل حقوق را رعایت نمی‌کنند و کارگر چون امنیت شغلی ندارد برای اینکه اخراج نشود به ناچار سکوت می‌کند.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر گیلان با بیان اینکه گوش شنوایی در استان برای کارگران وجود ندارد اظهار کرد: استاندار و نمایندگان تاکنون شنونده مشکلات کارگری نبودند و استاندار گیلان تاکنون نمایندگان کارگری را به حضور نپذیرفته است. امسال نیز هیچ مسوولی در برنامه روز کارگر شرکت نکرده است.

«غلامرضا خوالگر» مشاور عالی رییس کانون شوراهای اسلامی کار نیز با تأکید به عدم فعالیت تشکلهای کارگری در واحدهای تولیدی صنعتی استان به مرور تصریح کرد: علاوه بر این در هیأت‌های تشخیص اداره کل که مرجع رسیدگی به شکایات و احقاق حق برخی از کارگران است به دلیل عدم خضور نماینده کارگری،اغلب رای‌هایی که صادر می‌شود بر علیه کارگر است.

وی تأکید کرد: خواسته ما این است که مدیران کارخانجات نسبت به ایجاد شورای اسلامی کار که در قانون کار به آن تأکید شده متعهد باشند. در حال حاضر اصلی‌ترین مانع ایجاد این تشکلها در کارخانجات خود مدیران واحدها هستند که نفوذ زیادی در اداره کار و هیأت‌های تشخیص دارند. متأسفانه اداره‌ی کل کار و سازمان تامین اجتماعی نسبت به این موضوع بی توجه هستند.

خوالگر با اشاره به قراردادهای کوتاه مدت در این واحدها عنوان کرد: ضعف نظارت اداره کل و سازمان تامین اجتماعی در کارخانجات و شرکت‌های تولیدی به حدی است که کارگران بعد از سه ماه به دلیل قرار دادهای کوتاه مدت از کار اخراج می‌شوند اما مدیران این واحدها به دنبال بازنشستگان برای جذب هستند.

لازم به ذکر است: در حالیکه طبق اعلام تشکیلات خانه کارگر بالغ بر ۵۰۰ هزار کارگر در حال فعالیت و ۲۰۰ هزار بازنشسته کارگری در گیلان داریم که با احتساب خانواده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زیر پوشش حمایتی تامین اجتماعی استان قرار دارند اما این استان تنها یک بیمارستان تامین اجتماعی برای خانواده کارگری دارد.

به رغم اینکه در سالهای گذشته همزمان با روز جهانی کارگر، تجمعاتی از سوی کارگران در مقابل تشکیلات خانه کارگر استان برگزار می‌شد امسال از سوی دستگاههای ذیربط مجوز این تجمع صادر نشد و تعدادی از بازنشستگان کارگری و جمعی از کارگران به طور محدود در سالن پرورش فکری کودکان و نوجوان برای گرامیداشت این روز حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.