باران بهاری به سفید رود جان داد

افزایش ذخایر سد سفیدرود در پی بازندگی های اخیر؛

1 16,983

بارندگی هفته گذشته،۳۰ میلیون مترمکعب به ذخیره آب سد سفیدرود افزود.

در حالیکه داده‌های آماری وزارت نیرو از کاهش ۲۵ درصدی ذخایر آبی سد سفید رود نسبت به دهه‌های گذشته خبر می‌دهند و خشکسالی و تنش‌های آبی حوضه‌های آبریز این سد را تهدید می‌کنند، امروز مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان اعلام کرد؛ بارندگی‌های اخیر، ۳۰ میلیون متر مکعب به ذخیره این سد افزوده است.

 «وحید خرمی» با بیان اینکه بارندگی‌های هفته گذشته خوب بود و بخشی از کاستی‌های کمبود ذخایر آب سد را جبران کرد افزود: هم اینک حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سدسفیدرود ذخیره شده است.

وی در ادامه با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش باران تأکید کرد: آبگذاری تمامی کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود مطابق با نیاز آبی هر منطقه با هدف جلوگیری از خسارت به شالیزارها و ذخیره سازی آب تنظیم می‌شود. در عین حال نوبت بندی را تغییر نمی‌دهیم و در صورتیکه باران نبارید دوباره به روند قبل کانال‌های آبیاری را پرآب خواهیم کرد.

لازم به ذکر است: با توجه به خشکسالی‌های سه سال گذشته کاهش آب سدسفیدرود نسبت به نرمال بسیار بیشتر بوده چنانکه در سالهای عادی در این زمان، حجم آب ذخیره پشت سد بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب بود و عموما سد سرریز می‌شد.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده‌است.

1 نظر
  1. ماناس می گوید

    سد منجیل نه سفید رود. سفید رود فقط در افکار فاشیستی ایران شهری وجود دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.