بازار بزرگ؛ بمب ساعتی رشت

0 773

حادثه‌ی انفجارهفته‌ی گذشته در بیروت و ابراز نگرانی برخی مسوولان پایتخت درباره وجود«انبار نفت» شهران و خطر بالقوه انفجار در تهران، اکنون نگرانی های زیادی را برای شهروندان رشتی از وقوع حوادث مشابه در بازار بزرگ رشت و همچنین مناطق مسکونی حاشیه‌ی انبارشرکت فرآورده های نفتی استان به وجود آورده است.

درسالهای اخیر آتش نشانی رشت بارها درخصوص وقوع آتش سوزی در بازار بزرگ رشت هشدار داده است  فرسودگی ساختمان‌ها، سقف‌های به هم چسبیده، وجود انبار لوازم اشتعال زا، کابل‌های برق آویزان، وضع نامناسب سیستم‌های سیم کشی و عدم دسترسی مناسب در زمان وقوع حادثه به دلیل فعالیت دستفروشان و بافت قدیمی از جمله مواردی است که موجب شده بازار رشت همواره در معرض خطر آتش سوزی مهیب باشد. تا جاییکه از بازار بزرگ رشت بعنوان باروت و بمب ساعتی نام برده شده است.

«شهرام مومنی» سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری رشت در گفت وگو با مرور با اشاره به فعالیت اصناف و انبارهای نگه داری مواد اشتعالزا و شارژ سیلندرههای گاز مایع در بازار و مناطق مختلف رشت گفت: بعد از حادثه‌ی انفجاری اخیر و ابراز نگرانی از وجود انبارهای نفت در مناطق شهری، کارشناسان آتش نشانی رشت اقدامات لازم برای شناسایی این مغازه ها و انبارها را شروع کردند و تا به امروز ۱۲ نقطه خطر آفرین در مناطق تجاری و مسکونی از جمله بازار رشت شناسایی شده اند و همچنان بررسی ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: دراین انبارها و مغازه ها ، انواع مواد اشتعالزا از جمله اسید ، الکل ، تینر،چسب ، روغن و رنگ نگه داری و به فروش می رسند که هر لحظه امکان انفجار و آتش سوزی در آنها وجود دارد. لذا بعد از شناسایی این مکانها درحال رایزنی با اتاق اصناف به جهت انتقال آنها به بیرون شهرهستیم. متاسفانه بازار رشت به مانند بمب ساعتی است که هرلحظه احتمال آتش سوزی در آن وجود دارد که کنترل آن به دلیل نوع بافت بازار بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.

مومنی ، بافت مسکونی قدیمی و فرسوده  بازار رشت و پیچیدگی و درهم تنیدگی مغازه ها و نیز سیستم سیم کشی تارعنکبوتی در آنها را خطر بالقوه وقوع آتش سوزی بیان کرد و افزود: به اصناف فروشنده‌ی این مواد در بازار رشت بارها هشدار و اخطاریه صادر شده است. حتی پیشنهاد دادیم انبارها و مغازه های نگه داری این اجناس  به بیرون شهر و خارج از محدوده‌ی مسکونی منتقل شوند و فقط دفاتر فروش آنها در بازار فعالیت داشته باشند که تا کنون توجهی به این درخواست نشده است.

سرپرست آتش نشانی شهرداری رشت در خصوص وجود خطر برای مناطق مسکونی حاشیه‌ی انبار شرکت فراورده های نفتی استان نیز بیان کرد: انبار شرکت نفت نیز به دلیل وسعت و گستردگی و اینکه اصلا امکان این جابجایی وجود دارد یا خیر نیازمند برنامه ریزی دقیق است. اما مدیریت شرکت فراورده های نفتی استان تمهیدات مناسبی برای حفاظت ازاین منطقه اندیشیده و به لحاظ لایه های حفاظتی موجود به راحتی این انبارها دچار حادثه‌ی آتش سوری نمی شوند. آتش نشانی نیز به جد پیگیر اجرای نکات ایمنی دراین انبار است. در حال حاضر نگرانی ما از نگه داری مواد اشتعال زا در بازار رشت است که می‌توانند مانند باروت عمل کنند.

گفتنی است بازار بزرگ رشت در چند سال گذشته ۲ آتش سوزی مهیب  را به خود دیده است. آتش سوزی در راسته‌ی طلافروشان و کتابفروشان در سال۸۳ که به گفته‌ی مسئولان وقت سازمان آتش نشانی، یکی از مهیب ترین حریق‌ها در رشت بوده و اطفاء آن بیش از ۹ ساعت طول کشید. در پی آن ۱۸۰ مغازه در آتش سوخت.  پاساژ قدیری رشت جنب بازار موسوم به شیک نیز در میدان شهدای ذهاب در سال ۱۳۹۵ با اتصال برق دچار حریق شد که در پی این آتش سوزی بنای هفت مغازه به طور کامل سوخت، سقف هفت مغازه دیگر نیز دچار سوختگی و ۱۱ مغازه نیز با آبخوردگی دچار خسارت زیادی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.