بحران کم آبی؛ تهدید سال زراعی پیش رو

درخواست کمک فرماندار رشت از کشاورزان در مدیریت منابع اّبی

0 200

فرماندار رشت کاهش بیش از ۳۰ درصدی ذخیره آبی سد سفید رود را بحران فصل زراعی پیش رو اعلام کرد و خواستار کمک کشاورزان درمدیریت منابع آبی ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری رشت شد.

«حمید رضا امام پناهی» با اشاره به کاهش ذخیره آبی پشت سد سفیدرود و وابستگی بالای اراضی شالیزاری رشت به این منبع آبی، گفت: کشاورزان با عمل براساس جدول تقویم زراعی،در مدیریت منابع آبی سال پیش رو کمک کنند.

«حمیدرضا امام پناهی» در جلسه شورای جامع عمرانی شهرستان رشت، با تاکید بر شرایط نامطمئن ذخایر آب کشاورزی سد سفیدرود گفت: با توجه به کاهش ۳۰ درصدی ذخیره و بیش از ۵۰ درصدی ورودی آب به سد سفیدرود نسبت به ماه مشابه سال قبل؛ همراهی کشاورزان در مدیریت منابع آبی موجود از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وی خواستار برگزاری جلسات هماهنگی و توجیهی در سطح بخشداری ها و با مشارکت دستگاه ها، دهیاران، شوراهای اسلامی و کشاورزان برای مدیریت منابع آبی موجود در بحران کم آب پیش رو شد.

لازم به ذکر است درحالی یک ماه به شروع فصل زراعی جدید در گیلان ذخیره سد سفیدرود بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است که جهاد کشاورزی استان از روزهای گذشته کشاورزان را به شخم زمستانه اراضی تشویق کرده که این امر نیازمند وجود آب زراعی و بارش های مناسب است. این در حالیست که بنابر گزارشات سازمان هواشناسی گیلان، کم بارشی های پاییز گذشته ذخایر آبی استان را در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار داده و سال آبی جاری برای فصل زراعی آینده شرایط مساعدی به همراه ندارد.

طبق آمارهای جهاد کشاورزی گیلان، مجموع آب مصرفی استان برای کشاورزی در فصل زراعی سال گذاشته ۹۵۵ میلیون متر مکعب بود. در عین حال بخش اعظمی از اراضی شالیزاری گیلان در مناطق پایین دست حوزه آبریز سد سفیدرود از شبکه آبیاری این سد محروم هستند. در شهرستان رشت نیز بیشترین خطرکم آبی و خشکی شالیزارها متوجه اراضی پایین دست به خصوص حوزه بخشداری های لشت نشاء و خشکبیجار می شود.

گیلان، استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارها تعداد بهره برداران بخش کشاورزی گیلان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور اثرگذاری خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.