بیمارستان جامع رشت در انتظار اجرا

0 375

از شاخص‌های مهم درحوزه‌ی سلامت که معیار مهمی برای ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی به حساب می‌آید، تعداد تخت‌های بیمارستانی است و ایران دراین زمینه با استانداردهای جهانی فاصله دارد. طبق آمارهای وزارت بهداشت به ازای هر هزارنفر، ۱.۵ تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. این آمار درگیلان نیز مشابه‎‌ی کشوراست  بطوریکه کمبود تخت در بیمارستانهای دولتی و کیفیت پایین خدمات درمانی درآنها منجر به روانه شدن بیماران به سمت بیمارستانهای خصوصی شده است. براساس آمارهای موجود در استان بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد. همچنین ۲۶ بیمارستان دولتی در گیلان وجود دارد که عملیات اجرایی ۶ بیمارستان هم نیمه‌تمام مانده است. شهر رشت درمجموع ۸ بیمارستان دولتی و خصوصی دارد که بیمارستان دولتی پور سینا از قدیمی‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

اما یکی از معضلات و چالشهای توسعه‌ی سلامت و بخش درمان استان نبود بیمارستان جامع است. این درحالیست که پیشتر به گفته‌ی«محمد حسن قربانی » نایب رییس پیشین کمیسیون بهداشت مجلس، دولت در سال ۱۳۹۵ مجوز ساخت ۱۶ بیمارستان‌ جامع یا جنرال را به استانها داد و با وجود اینکه این مراکز درمانی در استانهای دیگر ساخته شده اند اما درگیلان به دلیل نبود زمین و پیگیری نکردن مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان مجلس تاکنون این بیمارستان  احداث نشده است.

وی با بیان اینکه ساخت چنین بیمارستانی برای دولت بسیار پرهزینه است افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌تواند با تهاتر و فروش املاک و ورود بخش خصوصی در این زمینه اقدام کند.

کمبود تختهای بیمارستانی و فقدان بیمارستان جامع در گیلان در بحران شیوع ویروس کرونا بیش ازهمیشه این ضعف را در استان نمایان کرد. بطوریکه درماههای گذشته «ارسلان سالاری» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کمبود بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی دراستان گفته بود: گیلان درمجموع به ۵ هزار تخت بیمارستانی نیازمند است و ساخت بیمارستان جامع درمانی می‌تواند بخشی ازاین کمبود را جبران کند.

درهمین رابطه روز گذشته فرماندار رشت از انجام مطالعات و پیگیری جهت تامین زمین و احداث بیمارستان جامع در این شهرستان خبر داد. «علی فتح‌اللهی» در جلسه‌ی تمهید مقدمات ساخت بیمارستان جامع در شهرستان رشت گفت: ساخت بیمارستان جامع یکی از دغدغه ها‌ی تامین سلامت استان است.

فتح‌اللهی با تاکید بر اینکه اراضی مستعد برای ساخت بیمارستان، ظرف مدت کوتاهی شناسایی و اعلام می‌شود، گفت: مبحث ساخت بیمارستان در زمین‌های پیشنهادی باید از تمامی جهات مانند آلودگی صوتی و محیطی بررسی، مطالعه و کارشناسی شده و راه دسترسی مردم بررسی و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

اما نمایندگان گیلانی درمجلس شورای اسلامی چه پیگیریهای برای ساخت بیمارستان جامع انجام داده اند.«محمد رضا احمدی» نماینده‌ی مردم رشت در گفت و گو با مرور از پیگیری و رایزنی نمایندگان استان برای ساخت بیمارستان جامع در محوطه‌ی بیمارستان پورسینای رشت خبرداد.

احمدی در خصوص رفع کمبود تخت های بیمارستانی از توسعه مراکزدرمانی توسط سازمان تامین اجتماعی خبرداد و گفت: در نشستی که هفته‌ی گذشته با مسوولان این سازمان برگزار شد اعلام شد این سازمان در کنار دانشگاه علوم پزشکی، علاوه بر تجهیز بیمارستان تامین اجتماعی، درصدد گسترش و توسعه‌ی مراکز درمانی دراستان است.

وی افزود: برای استان گردشگری گیلان که بسیارمهاجرخیز است و از کشورهای همسایه پذیرای بیمار است کمبود تختهای بیمارستانی و نبود بیمارستان جنرال مطلوب نیست و نمایندگان گیلانی باید هرچه سریعتر پیگیر ساخت این مرکز در توسعه‌ی سلامت و درمان استان باشند. درحال حاضر اقدامات و رایزنی هایی با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده تا این بیمارستان درمحوطه‌ی بیمارستان پورسینای رشت در ۸ طبقه احداث شود.

«انوش دهنادی مقدم» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به مرور بیان کرد: با توجه به کمبود تختهای بیمارستانی در گیلان که به ازای هرهزار نفر ۵/۱ تخت است،  دانشگاه علوم پزشکی استان بارها در دیدار با وزیر بهداشت و دکتر نوبخت این کمبود را اعلام کرده است. در روزهای گذشته رایزنی با قرارگاه خاتم النبیا در خصوص احداث این بیمارستان انجام شده است.

وی گفت: گیلان به داشتن مراکز تخصصی پایه و مادر مانند قلب، تروما، کودکان، جراحی داخلی، اطفال به صورت متمرکز دریک بیمارستان نیاز دارد که این بخشها می تواند در بیمارستان جامع پیش بینی شود و نیاز استان در این بخش به پایتخت کاهش می یابد.

معاون درمان استان افزود: ساخت بیمارستان جامع در سالهای گذشته در سیستم سلامت  استان پیش بینی شده و احداث آن با توجه به کمبود تخت در بیمارستانهای دولتی الزامی است. متاسفانه در این حوزه با ضعف مواجه هستیم. این در حالیست که  احداث این بیماستان در رشت کیفیت خدمات و رضایت مندی مردم را افزایش می‌دهد.

گفتنی است گیلان در مجموع فقط ۲۶ بیمارستان دولتی در گیلان وجود دارد که عملیات اجرایی ۶ بیمارستان هم نیمه‌تمام مانده است. درشهر رشت  نیز ۸ بیمارستان دولتی و خصوصی واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.