شیب تند سرطان گوارش در گیلان

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد اعلام کرد؛

0 273

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد در گیلان، سرطان گوارش را شایع ترین علت مرگ ومیر دراستان اعلام کرد و گفت: در ۱۵ سال گذشته شیوع سرطان روده‌ی بزرگ در گیلان ۳ برابر شده است.

«فریبرز منصور قناعی» در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع رسانی پیشگیری از سرطان اظهار کرد: شیوع  ۳ برابری سرطان روده‌ی بزرگ در استان نشان از شیب تند شیوع این نوع از سرطان در گیلان است.

منصور قناعی افزود: در حال حاضر میانگین شیوع سرطان در دنیا به ازای هر صد هزار مرد ۱۵۷ نفر و به ازای هر صد هزار زن ۱۲۹.۵ نفر است و ایران نیز تقریبا همین شرایط را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد در گیلان با اشاره به اینکه سرطان گوارش شایع ترین علت مرگ و میر در استان است، گفت: سرطان های دستگاه گوارش در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است. پرهیز از مصرف دخانیات شامل سیگار، قلیان، داشتن فعالیت بدنی منظم، کنترل وزن و پرهیز از چاقی از راهکارهای موثر پیشگیری از سرطان به شمار می رود.

وی شایع‌ترین سرطان‌ها برای مردان در کشور را معده، پروستات، روده‌ی بزرگ، مثانه و ریه عنوان کرد و گفت: این فراوانی برای زنان جامعه‌ی ما پستان، روده‌ی بزرگ، معده و تیروئید است. بعد از سوانح رانندگی و بیماری های قلبی و عروقی سرطان ها سومین عامل مرگ و میر در ایران به حساب می آیند.

وی با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان نقش مهمی در درمان آن دارد، تصریح کرد: اکنون سرطان روده بزرگ پیشگیری شونده ترین سرطان در گیلان است و سرطان معده و پستان شایع ترین سرطان ها در ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.