بیماری بلاس شالیزارهای برنج را تهدید می کند

تهدید بارش‌ها در گیلان؛

0 228

در حالیکه هنوز بخشی از اراضی شالیزاری شهرستان رشت با تنش آبی مواجه هستند و امروز اولین خوشه های به بار نشسته برنج در یکی از روستاهای خمام برداشت شد، شدت بارندگی برخی دیگر از اراضی شالیزاری  رشت را تهدید می‌کند. این درحالیست که پوشش صندوق بیمه خسارت محصولات کشاورزی در گیلان ۱۳ درصد اعلام شده است .

بنا بر اخبار رسیده، برخی از شالیزارهای روستاهای اطراف رشت از جمله سیاه اسطلخ به دلیل شدت بارندگی دچار خوابیدگی ساقه برنج شده اند.همچنین آبگرفتگی اراضی و بیماری بلاس نیز ساقه های برنج را تهدید می کند.

 درهمین رابطه «مسعود اسدی پرور» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت به مرور گفت: خوشه های برنج در ۹۰ درصد از اراضی رشت به بار نشسته و خوشبختانه با توجه به اینکه دانه های برنج از حالت خمیری خارج و کامل شده اند، بارندگی و پوسیدگی در تکمیل خوشه دهی تهدید کننده نیست. در حال حاضر از ۴۰ درصد اراضی خوشه دهی کامل  و ۶۰ درصد ظهور خوشه گزارش شده است.

 مدیرجهاد کشاورزی رشت با تاکید به اینکه بارشهای چند روز آینده، فقط طول مدت کشت و هزینه های برداشت را افزایش می دهد از کشاورزان خواست هرچه سریعترنسبت به تخلیه آب ازمزارع اقدام کنند تا ساقه های برنج بعد از پایان بارشها دچار بیماری بلاس نشوند.

وی با باین اینکه هنوز گزارشی از میزان خسارتهای وارده به اراضی کشاورزی شهرستان ارسال نشده اضافه کرد: بارشها در میزان تناژ و تولید برنج تاثیر ندارد. بلافاصله بعد از پایان بارندگی، کارشناسان شهرستان میزان خسارت ها را ارزیابی می کنند.

لازم به ذکر است: شهرستان رشت با ۶۲۳۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است که ۱۱ درصد برنج کشور و ۲۷ درصد برنج گیلان را تولید می کند.

پیشتر فاصله زیاد خسارت و غرامت به دلیل عدم تامین اعتبار توسط دولت به صندوق بیمه و همچنین ناهمخوانی انتظارات کشاورزان از بیمه از مهمترین دلایل استقبال کم کشاورزان از بیمه خسارت محصولات کشاورزی اعلام شده بود. بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی  گیلان در سال زراعی جدید از ۳۱۲ هزار بهره بردار فقط ۴۳ هزار نفر بیمه نامه خریداری کرده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.