تأکید استاندار بر تأمین و تنظیم بازار عید

0 271

«ارسلان زارع» استاندار گیلان در کارگروه تنظیم بازار استان گفت: در تامین کالاهای شب عید هیچ نگرانی نداریم. از بابت تامین و انضباط بخشی شبکه توزیع تلاش می کنیم آرامش مردم بیشتر شود.

وی در حاشیه بازدید از سه شرکت پخش مواد غذایی و دارویی استان ، شبکه های پخش را حلقه واسط بین تولید و مصرف کننده دانست و تاکید کرد: اولویت این شرکتها درعرضه کالاها استفاده از محصولات داخل استان باشد.

 

زارع با بیان اینکه بدلیل درک بخش خصوصی و مردم، مشکلات کمتری در زمینه نوسانات بازار در استان داشتیم گفت: این به معنای نبود مشکلات نیست و عزم عمومی  باید برای برطرف کردن نگرانی های مردم ، آرامش بر بازار و جلوگیری از التهابات در بازار ادامه داشته باشد.

استاندار گفت: ۱۴۱ شرکت پخش مواد غذایی و دارویی برای بیش از چهارهزار نفر اشتغالزایی مستقیم  دراستان ایجاد کرده اند. از سازمان صمت می خواهیم در تامین نقدینگی برای شرکتهای پخش حمایت لازم را انجام بدهد چراکه حیات این مجموعه ها به اعتماد مصرف کنندگان بستگی دارد.

زارع با اشاره به  تولید کافی در برخی محصولات همچون گوشت سفید و قرمز در استان گفت: در برخی محصولات همچون گوشت سفید و قرمز خودکفا هستیم و نیازهای استان های دیگر را هم تامین می کنیم از این رو انتظار داریم که قراردادهایی که در این ارتباط بسته می شود با تولید کنندگان استان باشد.

وی ذائقه و سلیقه مشتری را تلفیقی از کیفیت و نرخ منصفانه بیان کرد و افزود: کیفیت و نرخ منصفانه کالاها در استان باید برای گردشگران نیز ملموس باشد و نگاهها به سمت استان باشد. در این رابطه  سازمان صمت نیز باید از حقوق مصرف کنندگان  درجهت حمایت از حقوق شهروندی حمایت کند.

وی با تاکید به اینکه تغییر نرخ سوخت نباید بهانه ای برای گران فروشی باشد، راه اندازی پویش « بدون درج قیمت، کالا نخریم » را در شفافیت قیمت ها ، کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی  در استان تاثیر گذار دانست و گفت: مشخص بودن قیمت ها و نصب اتیکت بروی کالاها  باید در بازار و فروشگاه ها  بیش از گذشته باشد و این مساله یک مسوولیت اجتماعی در همه انجمن های تولید و توزیع در استان است.

وی در پاسخ به سوال مرور مبنی بر اینکه افزایش روز افزون فروشگاههای زنجیره ای موجب آسیب به اصناف محلی شده است گفت: شیوه و روش دنیا به سمت فروشگاههای بزرگ رفته است. اگرچه نگرانی هایی را برای کاسبان جز به وجود آورده اما اگر به همراه کاهش قیمت و نرخ منصفانه و عرضه انبوه باشد با استفاده از شبکه مویرگی، این شرکتها  می توانند در محلات نیز فعالیت داشته باشد.

در ادامه  « فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت  گیلان ، شرکتهای پخش را مهمترین حلقه در چرخه تولید کالا و عرضه  استان بیان کرد.

وی افزود: از  ۱۴۱ شرکت پخش در گیلان ،  ۶۸ واحد استاتی ،  ۵۲ واحد سراسری  و۲۱ واحد منطقه ای هستند که به بیش از  ۱۰۹ هزار واحد صنفی در سطح استان پوشش کالایی می دهند. دلق پوش گفت: تامین نقدینگی و دریافت تسهیلات بانکی برای ادامه کار، صدور بارنامه ، تامین لاستیک از جمله مشکلات این شرکتها در استان است.

دلق پوش گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تن قرمز منجمد و ۸۰۰ تن شکر توسط فروشگاههای زنجیره ای در استان توزیع می شود.

وی با تاکید به این نکته که پویش بدون قیمت نخرید موجب  جلوگیری از گران فروشی می شود گفت: عدم نصب قیمت حق مصرف کننده را تضیع کرده و انگیزه گران فروشی را افزایش میدهد.

گفتنی است در کارگروه تنظیم بازار استان به گفته «سامان نظری» رییس انجمن پخش استان،  پخش کیک های آلوده به قرص از سوی شرکتهای پخ غیر قانونی و زیرپله ای صورت گرفته است .

وی گفت: این شرکتها بدون مجوز و پروانه کسب در حال توزیع کالا و مواد غذایی هستند و نظارتی بروی فعالیتها آنها وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.