تامین اعتبارات سد دیورش از توان استان خارج است

نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی؛

0 214

نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی از تخصیص ردیف ملی در بودجه ۱۴۰۲ برای تکمیل سد دیورش رودبار خبر داد و گفت: تکمیل شبکه انتقال سد دیورش رودبار نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که از توان استان خارج است.

آب شرب یکی از چالش‌های اصلی روستاها و شهرهای شهرستان رودبار است. سیستم شبکه آبرسانی این شهرستان فرسوده و با ۲۰۰ پمپ آب فعال جوابگوی شهروندان رودباری نیست تا جاییکه با خارج شدن مدار یک پمپ، بخشی از شهر بی آب می‌شود. این در حالیست که تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان نیز در فصل تابستان با کمبود و تنش آبی مواجه می شوند.

 در حالیکه بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان شهرستان رودبار سالهاست در انتظار تکمیل و بهره برداری از سد دیورش و رفع مشکلات کم آبی هستند، روز گذشته نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی ازبهره برداری این سد تا ۵ سال آینده خبر داد.

مهرداد گودرزوند چگینی، با اشاره به اینکه ساخت سد دیورش تا سال ۹۹ حدود ۲۷ درصد پیشرفت داشت و اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است افزود: برای تکمیل شبکه انتقال سد نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که از توان استان خارج بوده و با ورود کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ردیف ملی این پروژه را در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفتیم.

نماینده رودبار اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۱ نیز ۱۵۰ میلیارد تومات تخصیص داشتیم که جوابگوی تکمیل و سرعت دهی به اجرای پروژه ساخت سد نبود. این پروژه در سال ۹۹ به دلیل مشکلات فنی رها شده بود.

لازم به ذکر است با ساخت و بهره برداری از سد دیورش به پنج شهر رودبار، منجیل، لوشان، رستم آباد و توتکابن و ۲۸ روستای شهرستان رودبار آبرسانی می شود.

سد مخزنی دیورش از نوع بتن غلطکی با حجم کل مخزن ۳ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالیانه ۱۳ میلیون متر مکعب آب با هدف تأمین آب شرب شهرها و روستاهای رودبار و آب کشاورزی ۶۷۰ هکتار از اراضی شالیزارهای منطقه و همچنین نیاز زیست محیطی پائین دست در حال احداث است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.