تولد بیش از هزار و ۷۰۰ نوزاد در گیلان

در فروردین اتفاق افتاد؛

0 603

مدیرکل ثبت احوال گیلان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، هزار و ۷۹۰ نوزاد شامل ۹۳۴ نوزاد پسر و ۸۵۶ نوزاد دختر در گیلان متولد شدند.

«حسن وفائی» افزود: بیشترین فراوانی نام دختر در گیلان فاطمه، آوا و تیلا است. وی نام‌های ابوالفضل، آیهان و مِهراد را در نوزادان پسر دارای بیشترین فراوانی اعلام کرد.

از رشد جمعیت جوان به عنوان سرمایه اصلی یک کشور و رکنی مؤثر برای نیل به توسعه پایدار نام می‌برند. این درحالیست که درگیلان زنگ هشدار پیری جمعیت از یک دهه پیش به صدا درآمده و اکنون نرخ پایین فرزندآوری به وضعیت هشدار رسیده است. طبق آمارهای ثبت احوال گیلان، آخرین جمعیت استان براساس داده های سال ۱۳۹۹ ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار نفر بوده است. طی این آمار روزانه به طور میانگین ۵۹ مورد تولد در گیلان ثبت می‌شود و شهرستان‌های تالش، آستارا و ماسال دارای بالاترین میانگین نرخ تولد استانی هستند.

از سوی دیگر طبق اعلام اداره کل بهزیستی گیلان، شاخص سالمندی شاخص سالمندی گیلان ۷۴.۵ درصد برآورد شده است. این درحالیست که این شاخص در کشور ۳۶.۸ درصد است. از طرفی نرخ رشد جمعیت در گیلان به ۰.۴ رسیده است و بر این اساس گیلان و شهرستان املش طبق آمارها سکان‌دار پیری جمعیت در کشور شناخته شدند.

گیلان با ۱۴۰۴۲کیلومترمربع مساحت نزدیک به ۰.۹ مساحت خاکی کشور را داراست و از کوچک ‌ترین استان‌های کشور محسوب ‌می‌شود. براساس سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵در این مساحت ۳.۲ درصد از جمعیت کشورسکونت دارند.

 پیشتر«علیرضا رییسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده بود: نرخ باروری کشور در سال ۶۰ تا ۶۲ به عدد ۶.۸ درصد رسید و اکنون نرخ جانشینی جمعیت به زیر ۲ رسیده است که به ‌معنای منفی شدن نرخ رشد جمعیت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.