تکرار بحران برف در گیلان!

مدیریت بحران در دسترس نیست

0 661

باز هم برف و حکایت مردم در راه مانده و نگران. شهروندانی که سالها امید بسته‌اند تا بلکه بخشی از وعده‌ی مسوولان مبنی بر مدیریت بحران ناشی از بارش برف محقق شود. اما چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد بارش برف، مسدود شدن خیابان‌ها و کوچه‌ها، قطع برق و آب، قطع سیستم پکیج منازل و در نهایت پاکسازی معابر اصلی و فرعی به صورت قطره چکانی است.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه که نعمت الهی یعنی برف شروع به باریدن کرد و ارتفاع آن در شهرها بین ۴۰ تا ۶۰ و در ارتفاعات تا ۱.۵ متر هم رسید، باز هم مدیریت استان با پدیده‌ای به نام «غافلگیری» مواجه شد. علیرغم پیش بینی های هواشناسی مبنی بر وقوع برف و حتی تاکید مسوولین برآمادگی و نیز تشکیل ستاد مدیریت بحران، اکنون تنها نهادی که به رسانه ها پاسخ نمی‌دهد رییس ستاد بحران گیلان است. در این بین اما شهروندان گیلان از نبود خدمات مناسب حین بارش برف گلایه‌مندند.

تعداد زیادی از افراد حتی خودرو خود را رها کرده و به صورت پیاده راهی شهر یا روستاها اطراف شدند. با این حال نیروهای امدادی و پلیس راه و دیگر متولیان در حال بازگشایی جاده هستند اما سوالی که به وجود می آید علیرغم پیش بینی هواشناسی چرا از قبل با اطلاعیه هایی جلوی حرکت خودروها از جاده قزوین به رشت و بالعکس گرفته نشد تا سه هزار خودرو در برفی که گفته می شود تا یک متر و بیشتر بوده است گیر نکنند.

طبق گزارش‌های هواشناسی برف از شب یکشنبه در مناطق کوهستانی و جلگه‌ای گیلان شروع به بارش کرد و تا شب سه شنبه پایان یافت. همچنین در این ایام استان شاهد وقوع طوفان در مناطق جلگه بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت و نواحی کوهستانی تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده است.

در راه ماندن هزار خودرو در جاده – سراوان رشت

حین بارش برف در گیلان بود که بخش زیادی از خودروهایی که اقدام به مسافرت به رشت کرده بودند در بین راه در مسیر امامزاده هاشم به رشت و بالعکس گیر کردند و بخش زیادی از آنان حتی مجهز به زنجیر چرخ یا وسایل ایمنی اولیه نبودند.

تعداد زیادی از افراد حتی خودرو خود را رها کرده و به صورت پیاده راهی شهر یا روستاها اطراف شدند. با این حال نیروهای امدادی و پلیس راه و دیگر متولیان در حال بازگشایی جاده هستند اما سوالی که به وجود می آید علیرغم پیش بینی هواشناسی چرا از قبل با اطلاعیه هایی جلوی حرکت خودروها از جاده قزوین به رشت و بالعکس گرفته نشد تا سه هزار خودرو در برفی که گفته می شود تا یک متر و بیشتر بوده است گیر نکنند.

این در حالی است که بخش زیادی از مسافران راه آهن در برف گیر کرده و سفرهایشان لغو شد. همچنین خبرها از فوت سه نفر در گیلان دارد. یک فرد ۱۸ سال به خاطر ایست قلبی به دلیل برف‌روبی، مرد ۳۴ ساله در اثر سقوط از ساختمان حین برف‌روبی و نیز یک فرد در رودبار به دلیل ریزش بهمن.

غافلگیری همیشگی مسوولین و دردسر شهروندان

در سطح هر رشت بسیاری از درختان به طور کامل افتاده یا شاخه های آنان شکسته اند. برخی از افراد در پی تهیه مواد غذایی یا دسترسی با امور دیگر پیاده راهی سطح شهر شده‌اند اما با توجه به عدم تردد با خودروهای شخصی از خودروهای اندک خمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند که هیچ کدام از این اتوبوس‌ها مجهز به زنجیر چرخ نیستند!

بسیاری از مناطق شهر رشت از جمله لاکان، مسکن مهر، لاکان شهر از ساعت ۱۱ شب با قطعی برق مواجه بودند که این موضوع موجب خاموش شدن پکیج و سیستم گرمایش منازل شد. در داخل شهر هم شهروندان با قطع برق و آب و در نتیجه پکیج ها مواجه بودند. ساکنان مسکن مهر رشت با گلایه از عدم آمادگی مسوولین از مشکلات خود از شب دوشنبه تا صبح سه شنبه خبر دادند.

«روزبه کیایی» بیان کرد: راه ورودی مسکن مهر پر از برف و مسدود است و امکان تردد نیست. خانواده‌های بسیاری تا صبح از سرما لرزیدند و این در حالی بود که به جز بارش برف شاهد باد شدید و طوفان هم بودیم. اما مسوولین فقط منتظر هستند بارش قطع شود و بعد کم کم وارد عمل شوند.

«زهرا جنتی» شهروند دیگری هم از خاموشی برق در لاکانشهر گلایه دارد که موجب سرما زدگی ساکنان شده است.  وی بیان می‌کند: قبل از بارش برف همه از اعلام آمادگی خبر می دهند اما الان در کل رشت امکان تردد نیست و تازه اقدام به برفروبی از خیابان های اصلی کرده اند. بارش برف در رشتبه جز خاموشی ۸ ساعته‌ای که داشتیم و سرمای شدید، ضعف جریان برق موجب صدمه به لوازم برقی ما می‌شود. در ایام سال مسوولین برای ترمیم خطوط برق چه کار کرده اند و چقدر بودجه در نظر گرفته‌اند؟ واقعا ستاد مدیریت بحران برای ما چه کاری است؟

در شهر آستانه اشرفیه، راههای اصلی و فرعی مسدود و بخش زیادی از جاده‌های اصلی پس از قطع بارش برف اقدام به بازگشایی شدند. محورهای فرعی در این شهر همچنان مسدود و در انتظار برفروبی از سوی شهرداری هستند.

در شهر لاهیجان نیز خبر از تصادفات متعدد در این شهر در محدوده کاشف السلطنه داده می‌شود که موجب شده خودروها نتوانند به پاکسازی جاده از برف بپردازند. با این حال بخشی از جاده را توسط کیسه های نمک که خوشبختانه شهرداری در خیابان برای شهروندان گذاشته بود باز کردیم اما از شب دوشنبه که برف زیاد شد کم کم با قطع برق و آب مواجه شدیم.

گزارش‌های میدانی از مناطق مختلف شهر لاهیجان خبر از قطع مداوم  و یا دایم برق در روستاهای این شهر از جمله  رودبنه، پهمدان، بوجایه و… دارد. همچنین قطع آب و پکیج منازل از جمله مشکلات اساسی بوده است.

بارش برف در شهر فومن نیز موجب مختل شدن تردد عادی  مردم و نیز  قطع برق و آب بوده است. در برخی از مناطق کوهستانی از قبیل ماسوله و ارتفاعات این شهرستان نیز جاده ها به دلیل بارش سنگین برف مسدود شده که در قرار است این راهها بازگشایی شود.

یکی از معضلات همیشگی گیلان فرسودگی شبکه برق است. طبق آماری که قبلا شرکت توزیع برق گیلان داده ات، میزان فرسودگی شبکه‌های برق گیلان ۳۰ درصد است قدمت برخی از این شبکه‌ها به ۳۰ سال می‌‍‌رسد. ضمن اینکه گیلان نیاز به ۹۰ میلیارد تومان برای تقویت ولتاژ برق دارد.

در شهرستان صومعه سرا نیز از ساعت ۱۹ شب دوشنبه مردم شهرستان با قطعی برق مواجه بوده‌اند. شهروندان صومعه سرا از قطع برق چندین ساعته و قطع و وصل مداوم برق در برخی محلات خبر می‌دهند که موجب شده قطع آب را هم در پی داشته باشد. این همه سال برف می‌آید و همواره مسوولین غافلگیر می‌شوند اما برای ترمیم شبکه های برق کاری نکرده اند. تنها چیزی که در صومعه سرا شاهد نیستیم مدیریت بحران است. نماینده شهر هم می‌گوید برای ضعف برق ترانس گرفته است اما مشخص نیست ترانس و بودجه ها کجا رفته است؟

تلاش برای امداد هوایی به محاصره شدگان در برف

«مهدی ولی پور»، رییس هلال احمر گیلان هم با بیان اینکه اکیپ های امدادی هلال احمر در قالب ۱۶ گروه امدادی و ۲۵۰ نفر درگیر خدمات رسانی به کسانی هستند که در راه مانده اند؛ به مرور افزود: بحث تغذیه و اسکان اضطراری آنها در محدود رودبار انجام گرفته است.  بیش از ۱۰ کیلومتر خودرو از عوارضی رشت تا سه راهی سراوان به شفت در برف گیر کرده بودند . در مسیر تالش هم تعداد دیگری از خودروها در برف مانده بودند که آنها نیز اسکان داده شدند. اکنون نیروهای ما تا حد امکان در مناطق مختلف در حال توزیع غذا هستند. اما اگر راهها بازگشایی شود بهتر می‌توانیم خدمات رسانی کنیم. مهمترین معضل ما در حال حاضر  قطع آب و برق مناطق شهری و روستایی است.

وی افزود: امیدواریم تا مساعد شدن وضعیت هوا و جوی و قطع بارش برف توانیم از طریق امداد هوایی هم به مناطقی که صعب العبور هستند هم خدمات رسانی کنیم و تغذیه و اسکان آن ها را مد نظر داریم.

قطع برق ۲۳۵ هزار مشترک

اما یکی از معضلات همیشگی گیلان فرسودگی شبکه برق است. طبق آماری که قبلا شرکت توزیع برق گیلان داده ات، میزان فرسودگی شبکه‌های برق گیلان ۳۰ درصد است قدمت برخی از این شبکه‌ها به ۳۰ سال می‌‍‌رسد. ضمن اینکه گیلان نیاز به ۹۰ میلیارد تومان برای تقویت ولتاژ برق دارد.

شدت بارش برف در گیلان

مشکلات مربوط به برق گیلان تنها منحصر به ایام زمستان و بارش برف نیز و در فصل تابستان همزمان با افزایش مصرف برق، اغلب شهرها و خصوصا روستاهای گیلان از کمی ولتاژ برق رنج می‌برند.

با توجه به بارش برف سنگین در گیلان و قطع برق که بیشترین معضل در مناطق مختلف است با «حمیدرضا حکمت» روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان تماسی داشتیم که وی در گفت و گو با مرور، با اعلام اینکه برف سنگین خسارتهایی به شبکه برق وارد شده است، گفت: فرسودگی خطوط توزیع برق از سالها قبل وجود داشته است. با این حال زمانی که برف می‌آید سنگینی بارش برف موجب قطع شدن خطوط برق شده و اکنون برای امداد رسانی به مناطق مختلف رشت با مسدود شدن راهها مواجه‌ایم. اگر چه خودروهای کمک‌دار داریم اما معضل این است که بسیاری از کوچه ها و خیابان ها فعلا مسدود است. همکاران ما از ساعت ۳ نیمه شب دوشنبه در حال خدمات‌رسانی هستند و اکنون تا ظهر سه شنبه برق ۲۳۵ هزار مشترک قطع است و فعلا در کل استان ۲۰۰ اکیپ توزیع برق به صورت پیاده در حال کار هستند. مهمترین معضل ما مسدود بودن راههاست که باید نیروهای شهرداری و یا راهداری اقدام به پاکسازی معابر برای خدمات رسانی بهتر کنند.

به گفته‌ی وی، معضل دیگر شکستن شاخ و برگ درختان است که باعث شده برخی از خطوط برق قطع شود. افتادن درخت در برخی مناطق به شدت حوادث دامن زده است.

توقف سه هزار خودرو در جاده برفی

در ادامه سرهنگ طالبی رییس پلیس راهور استان به مرور بیان کرد: با توجه به اینکه از شهروندان خواسته بودیم در این ایام کمتر از وسیله نقلیه استفاده کنند، اما برخی از آنان توجه نکردند و بدون آمادگی و زنجیر چرخ و امکانات وارد خیابان ها شدند . همین موضوع، موجب تصادفات و یا مسدود شدن برخی راهها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان پس از تماس اولیه خبرنگار ما و شنیدن سوالی مبنی بر «آخرین وضعیت رسیدگی به مناطق بحرانی ناشی از بارش برف؟» اقدام به قطع  و اشغال مداوم تلفن کرد. اما این غافلگیری مسوولین در حالیست که هیچ اقدامات اولیه ای برای کم شدن بحران‌ها نمی‌شود.

وی گفت: اکنون دور شهر رشت در مسیرهای بلوار مدرس یا بهشتی تردد کمی انجام می‌شود، اما شریان های اصلی شهر بسته است و در حال بازگشایی آن مسیرها هستند. اکنون با تیم های تلفیقی ستاد مدیریت بحران در حال کار و بازگشایی مسیرها هستیم و با قطع بارش برف خدمات بهتر می‌شود. با وقوع بارندگی حجم زیادی از جاده ها بازگشایی می‌شود. اما اکنون مسیر جاده رشت به تهران مسدود است و خواهشمندم همشهریان عزیز از تردد به تهران حتی المقدور خودداری کنند. ما با ۷۷ اکیپ در سطح استان مشعول فعالیت هستیم اما شب دوشنبه حدود ۳ هزار خودرو در جاده ورودی امامزاده هاشم – سنگر و سراوان – فومن متوقف شدند.

شهرداری در حال بازگشایی معابر اصلی

در ادامه «علی مقصودی» معاون خدمات عمرانی شهرداری رشت هم با بیان اینکه اکنون تمام تلاش شهرداری بازگشایی راههای اصلی است، ادامه داد: بارش سنگین برف به حدی بود که از نیمه شب راههایی را که بازگشایی کرده بودیم مجددا پر شد و اکنون در حال بازگشایی مجدد همان مسیرها هستیم. ۳۵ خودرو امدادی از قبیل بیل بکهو و برف روب و بابکت و.. را در اختیار داریم و مسیرهای خارج شهری هم بر عهده راهداری است . امیدواریم از صبح فردا اقدام به پاکسازی معابر فرعی کمنیم اما تمرکز ما در روز سه شنبه بازگشایی معابر اصلی است.

بارش برف در رشتدر این بین برخی از درختان نیز با افتادگی یا شکستگی شاخ و برگ در اثر بارش سنگینن برف و طوفان داشته اند که در حال پاکسازی آنها هم هستیم.

این اظهارنظر مقصودی در حالیست که شهردار در گفت و گویی تلویزیونی خبر از برف‌روبی با ۸۰ خودرو خبر داده بود.

همانطور که بیان شد مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان پس از تماس اولیه خبرنگار ما و شنیدن سوالی مبنی بر «آخرین وضعیت رسیدگی به مناطق بحرانی ناشی از بارش برف؟» اقدام به قطع  و اشغال مداوم تلفن کرد. اما این غافلگیری مسوولین در حالیست که هیچ اقدامات اولیه ای برای کم شدن بحران‌ها نمی‌شود. نه از ترمیم مناسب خطوط برق که در گیلان جزو فرسوده ترین‌هاست خبری هست، نه تعداد خودروهای برف روب شهرداری کافی است و آموزش هایی در محلات به مردم داده می‌شود که گروههایی با نمک پاشی و برف روبی اقدام به کاهش فاجعه کنند.

قطع و افت کیفیت آنتن دهی تلفن همراه، مسدود بودن کوچه ها و نداشتن آب و برق از مهمترین مشکلات است که هر ساله تکرار می‌شود و هنوز رقم دقیق خسارت ها برآورد نشده است. با این حال بهتر است بودجه‌ای که برای پس از بحران در نظر گرفته می‌شود، قبل از بحران و برای پیشگیری از بحران اختصاص یابد تا شهروندان و مردم مناطق روستایی و کوهستانی و صعب العبور کمتر آسیب ببینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.