جنگلهای هیرکانی نیازمند نگاهی نو در حفاظت و مدیریت

0 264

در حال حاضر بنا آمارها تعداد قرق بانان جنگلهای ایران ۱/۱۲نیروی مورد نیاز است و این در حالی است که در اکثر ادارات کل منابع طبیعی اطلاعیه‌ای مبنی بر عدم نیاز و نیروی درج کرده‌اند. این امر به هر دلیلی که صورت می‌گیرد مغایر با استانداردهای کنونی در دنیاست و بجای پاک کردن صورت مسأله باید به فکر حل مسأله در امر حفاظت از جنگلها و مراتع کشور باشیم.

پروژه «بانی جنگل» با علم به این موضوع و با توجه به تلاشهای ۲۰ساله سبزکاران درامر نهال کاری و حفظ جنگلها و گونه‌های بومی و با توجه به خلاء پروسه حفاظت در امر احیا و نیز برای کمک به ایجاد تغییری در مدیریت بومی جنگل این پروژه را طراحی نمود.

در تاریخ ۸ شهریورماه ۱۴۰۱جهاد کشاورزی استان گیلان از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی تجلیل نمود و در این راستا نیز از موسسه سبزکاران و پروژه بانی جنگل به عنوان مجری نمونه حفاظت مشارکتی جنگل و مرتع در استان و کشور نیز تجلیل شد.

پروژه بانی جنگل نه به گفته بانیان آن بلکه به اظهار خود مدیران استانی یکی از‌اندک پروژه‌هایی است که به امر حفاظت و احیا از نگاه مشارکت صدرصدی توجه ویژه دارد. مشارکت در صفر تا صد کار از تامین هزینه پروژه تا کاشت و حفاظت، احیا و اشتغال پایدار که لازمه مدیریت پایدار جنگل است. هرچند راه درازی در پیش است اما چیزی که پروژه بانی جنگل را متمایز می‌کند نگاهی نو به پروسه احیای اکوسیستم و مدیریت اکوسیستمی است

در مجموعه سبزکاران تلاش شد تا از شروع ماجرای احیای جنگل با جلب مشارکت عمومی از داخل و خارج از ایران همه مردم در این اتفاق شریک شوند و احساس تعلق و عشق به جنگل را در آنها بیشتر کنیم، تا بدانند اگر چه از جنگلهای هیرکانی دور هستند اما این میراث مشترک جهانی متعلق به آنها نیز هست و در سرنوشت آن اثرگذار هستند.

ما در پروژه بانی جنگل نهال کاری را فقط به منظور افزایش توان و ظرفیت اکولوژیک منطقه و کمک به احیای گونه‌های درختی و درختچه‌ای و علفی بومی منقرض شده و نیز کمک به تنوع گونه‌ای بیشتر به جنگل انجام می‌دهیم. هدف اصلی ما این است جنگل بتواند خودش در چرخه‌ای طبیعی خودش را احیا کند. نهال‌های روییده از بذرهای درختان بجا مانده از آسیب‌های جنگل تراشی و آتش سوزی بزرگ و در منطقه مستقر شوند. از این روز نقش حفاظت از منطقه در پروژه پررنگ‌تر است. از آنجا که بیش از ۵۰درصد زندگی مردم حاشیه جنگل لیشک به این جنگل وابسته است در تلاش هستیم با کمک مردم منطقه بویژه زنان که بار اشتغال روستایی و کشاورزی بیشتر بر دوش آنهاست و نیز پیام آوران و همراهان خوبی در مسیر حفاظت و پایداری هستند به شغلهای بومی و محلی وابسته به جنگل رونق ببخشند و محصولات محلی خود را به شیوه‌ای مدرن و بسته بندی و برندی بهتر به بازار عرضه کنند و نیز برای مشارکت بیشتر مردم در امر حفاظت در تمام مراحل کار از مشارکت مردم محلی استفاده می‌شود و حقوق دریافت می‌کنند تا به ایجاد اشتغال پایدار و احساس تعلق بیشتر مردم به جنگل به عنوان منبعی امن برای کسب در آمد که باید از آن حفاظت کنند کمک کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.