جنگ فیک نیوزها، جنگ مردم علیه مردم است

در مراسم رونمایی از اولین اپلیکیشن تعامل خبری گیلان«کلانشهر» عنوان شد:

0 508

آیین نمادین آغاز پنجمین سال فعالیت رسانه و پایگاه خبری کلانشهر و رونمایی از اولین اپلیکیشن تعامل خبری گیلان«کلانشهر» روز چهارشنبه ۲۴ آبان در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیای رشت برگزار شد.

با صداقت شروع کنید و با شجاعت ادامه دهید

در بخشی از این مراسم در قالب یک کلیپ کوتاه پیام آقای پوراحمد جکتاجی مدیر مسول مجله گیله وا، پژوهشگر و مطبوعاتی فرهیخته گیلانی خطاب به دست اندرکاران کلانشهر اینطور مطرح شد: هرچند من با اینستاگرام خیلی عجین نیستم ولی گروهی که کاری را شروع می کنند باید هدفی را مشخص کنند که برای مردم تاثیرگذار باشد.

رضا عاطفی: در پیج کلانشهر دغدغه فرهنگی داشتیم و به محیط زیست اهمیت دادیم. همچنین توجه به زبان گیلکی و آیین و رسوم بومی از محورهای فعالیت ما بوده چون معتقد هستیم گیلان با حفظ هویت فرهنگی خود می تواند یک استان مدرن هم باشد، به همین خاطر در شناختن و معرفی بیشتر مفاخرمان تلاش کردیم.

جکتاجی تاکید کرد: در کار رسانه باید با مخاطب با صداقت برخورد شود و ادامه کار نیز با شجاعت آمیخته باشد. کار رسانه ای باید بدون حاشیه و شانتاژ، مستند و مستدل ارایه شود. به عبارت دیگر بدون اینکه فرد رسانه ای دچار احساسات شود باید با واقعیات روبرو شده و با انعکاس صحیح برای جامعه تاثیرگذار باشد. امیدوارم پایگاه خبری کلانشهر در کار خود موفق باشد.

کلانشهر به ریشه های هویتی شهر توجه ویژه ای دارد

در ادامه «رضا عاطفی»، مدیر مسول و صاحب امتیاز پایگاه خبری کلانشهر با یادآوری وبلاگ نویسی از سنین نوجوانی  به چگونگی شکل گیری کلانشهر باران اشاره کرد و گفت: آن موقع دسترسی به اینترنت وجود داشت ولی ضریب نفوذ پایین بود، و مردم کم کم به سمت رسانه های تعاملی رفتند و مردم گیلان نیز خیلی زودتر از استان های دیگر از شیوه های اطلاع رسانی مرسوم به شیوه های جدید اطلاع رسانی گرایش پیدا کردند.
رضا عاطفی در رویداد کلانشهروی با بیان اینکه کلانشهر به ریشه های هویتی شهر توجه ویژه ای دارد، افزود: از ۲۴ آبان سال ۹۳ کارمان را در شبکه اجتماعی شروع کردیم و از اردیبهشت امسال نیز مجوز پایگاه خبری را گرفتیم و سعی کردیم خیلی از اتفاقات پیرامون را با صداقت و سرعت در کلانشهر انعکاس بدهیم. در واقع در پیج کلانشهر دغدغه فرهنگی داشتیم و به محیط زیست اهمیت دادیم. همچنین توجه به زبان گیلکی و آیین و رسوم بومی از محورهای فعالیت ما بوده چون معتقد هستیم گیلان با حفظ هویت فرهنگی خود می تواند یک استان مدرن هم باشد، به همین خاطر در شناختن و معرفی بیشتر مفاخرمان تلاش کردیم. از سوی دیگر به مظاهر غرور گیلانی توجه کردیم چون به عنوان مثال وقتی می گوییم داماش و سپیدرود، برایمان فقط یک تیم نیستند بلکه یک هویت و فرهنگ هستند. بنابراین سعی می کنیم مطالبه گری صحیح و قانونی و صلح طلبانه را در راستای توسعه گیلان ترویج دهیم.
این کارشناس ارشد آی.تی با تاکید بر اینکه نه فالوور خریدیم و نه لایک اضافه کردیم گفت: طی این مدت یک رشد معقول داشتیم و وب سایت کلانشهر طی همین مدت کوتاه توانسته جزو پرمخاطب ترین ها باشد. همزمان امروز اولین اپلیکشن تعاملی را رونمایی می کنیم که یک نرم افزار بومی است و تا پایان سال تلاش می کنیم با استفاده از نظرات مخاطبان و خرد جمعی نواقص احتمالی آن را برطرف کنیم و قول می دهیم در نوروز ۹۹ یک اپ با کیفیت در دسترس شما باشد.(وی همچنین از مهندس رحیم زاده مدیر گروه بیدسان و مهندس اورنگ پور به جهت برنامه نویسی اپلیکیشن و سایر همکاران کلانشهر قدردانی کرد.)

رسانه ها واقعیات زیر پوست شهر را انعکاس دهند

دکتر فیروز فاضلی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان صحبت های خود را با یک جمله شروع کرد و خطاب به مدیر پایگاه  کلانشهر گفت: اگر ما هم نتوانستیم بالا بیاییم، شما پایین نیایید، چون دنیا با جوان ها تغییر می کند و راه شما درست است.
وی ادامه داد: گاه اسنادی ممکن است رسانه ای شود که نباید آن را با نگاه منفی دید چون می تواند به نوعی شفاف سازی باشد. اما کلانشهر رشت را همانطور که هست انعکاس نشان دهید. یعنی نه آنقدر حالمان خوب باشد و نه آنقدر بد، بلکه واقعیات زیر پوست شهر را هم باید ببینید. چون گیلانی ها همیشه به هوش و ذکاوت معروف هستند و در دریافت از رسانه نیز این تیزهوشی وجود دارد.

وی تاکید کرد: شهر، به شهروندش شهر می شود و رشت از نظر مفهومی کلانشهر است و در کشور روی داشته ها، مفاخر و اندیشمندان رشت حساب می شود، هرچند برخی قوانین در مورد رشت علیرغم عنوان کلانشهر هنوز اعمال نشده است.

حفاظت از میراث معنوی وظیفه همه ماست

و اما دکترمیثم نواییان معتقد است هویت و میراث معنوی ما دارد از بین می رود. باورها، داستان ها، متل های ما دارند از بین می روند و چند سالی است که داریم به اینها پشت می کنیم.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: باید در این زمینه ها تولید محتوا داشته باشیم و به زبان مان توجه کنیم. وقتی به موزه میراث روستایی می رویم جذب آنجا می شویم چون روح دارد. ولی امروزه یک مکعبی در شهرها هست که اسمش را گذاشته ایم آپارتمان و با کولر و بخاری آن را سرد یا گرم می کنیم. ولی در گذشته وقتی این وسایل جدید نبودند چطور زندگی می کردیم.

رضا علیزاده: با افزایش فیک نیوزها که پر از اخبار نادرست و زرد هستند و در مقابل جامعه ای که عطش دارد برای شنیدن اخبار محرمانه و زندگی خصوصی افراد، باعث می شوند با آبرو و اعتماد جامعه بازی شود که این اشکال فقط به مردم بر نمی گردد و دستگاه های نظارتی هم نقش دارند.

وی ادامه داد: من به خودباختگی معتقدم نه به تهاجم فرهنگی. و مقابله با این پدیده به غیر از ادارات، باید از سوی خود مردم هم باشد. مثلا کلی کتاب در مورد گیلان منتشر شده است ولی واقعا چقدر کتابخوان داریم. بنابراین باید با تولید محتوا فرهنگ و هویت گیلان باقی بماند. رشت فقط یک اسم و یک پسوند نیست بلکه یک هویت است. ولی به جز آنچه که میراث فرهنگی به عنوان میراث منقول سعی می کند از آن حفاظت کند، فرهنگ و میراث معنوی ما نیز نیاز به نگهداری دارد.

جنگ فیک نیوزها، جنگ مردم علیه مردم است

در ادامه دکتر «رضا علیزاده»، عضو هیات علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز گفت: شفافیت یک واژه ساده اما پیچیده است. بهتر است اول بگوییم چه چیزی شفافیت نیست. چون همه از شفافیت صحبت می کنیم ولی گاه ممکن است درک درستی از آن نباشد. چون تغییرات بیرونی نیز روی شفافیت اثر می گذارد. حتی در قانون اساسی، قدرت و ثروت باعث جلوگیری از شفافیت در جامعه می شود چون به خودی خود تعدادی کارشان صیانت از قدرت است و در این بخش کار رسانه بسیار سخت است.
وی ادامه داد: افشاگری خیابانی، مچ گیری، باج گیری، روش های پوپولیستی و عوام فریبی، تداخل مسایل شخصی و مصالح عمومی، تخریب اعتماد اجتماعی شفافیت نیست. بنابراین باید ببینیم چه چیز شفافیت هست. اطلاع رسانی صحیح، کاهش هزینه، افزایش نظارت اجتماعی، جلوگیری از فساد و افزایش مشارکت اجتماعی نمونه هایی از شفافیت است.
علیزاده با بیان اینکه نرم افزارها کم کم وارد کشورها شدند گفت: جهانی شدن آنقدرها هم بد نیست و به توسعه محلی کمک می کند و من نگاه بدبینانه ندارم و معتقدم باید جهانی فکر کرد و محلی عمل کرد. امروزه شبکه های اجتماعی و رسانه ها به تقویت آزادی و جامعه مدنی کمک می کنند. البته کارکردهای منفی در شبکه های اجتماعی ما را دچار مشکلاتی از جمله حباب گفت و گو کرده است، یعنی فکر می کنیم داریم گفت وگو می کنیم. به عنوان مثال با توجه به تحقیقی که چندی پیش انجام دادیم و تعدادی از کامنت های صفحات مجازی را بررسی و تجزیه تحلیل کردیم دیدیم متاسفانه خشونت و بی اخلاقی در خیلی از کامنت ها وجود دارد و یا خودنمایی و سلبریتی سازی در شبکه های اجتماعی فوران می کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با افزایش فیک نیوزها که پر از اخبار نادرست و زرد هستند و در مقابل جامعه ای که عطش دارد برای شنیدن اخبار محرمانه و زندگی خصوصی افراد، باعث می شوند با آبرو و اعتماد جامعه بازی شود که این اشکال فقط به مردم بر نمی گردد و دستگاه های نظارتی هم نقش دارند.

 سهیل سجودی: گفته می شود ۷۵ پایگاه خبری در گیلان داریم و گویا از این نظر رتبه اول را هم داریم. اما یک سری از آنها فعالیت سیاسی دارند و ممکن است در خبر صبح مدیری را بکوبند و فردا از همان مدیر تجلیل کنند. این کارها فضای رسانه ای را به سمتی می برد که اعتبارش را نزد مردم کاهش می دهد.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه جنگ فیک نیوزها جنگ مردم علیه مردم است گفت: اینها به بهانه های مختلف در مورد مسایل ایران حرف می زنند و خروجی آن کاهش اعتماد مردم است. در حالی که جامعه نیاز به اطلاع رسانی شفاف و درست دارد. البته گاه ممکن است رسانه ای که اخبار درست را اطلاع رسانی می کند با مشکلاتی هم مواجه شود. اما فراموش نکنید که در کنار حس زیبای نوستالژیک که هر یک از ما نسبت به شهرمان داریم و حتی سنگفرش آن برایمان دوست داشتنی است، شهر ما پر از آسیب اجتماعی است. از جمله مهاجرت، طلاق، افزایش سرطان ها، کاهش موالید، افزایش سالمندی و نظایر آن که باید روی آن ها کار شود. از طرف دیگر رسانه ها در حد امکان از اهالی ثروت و قدرت باید دوری کرده وابسته نباشند و نکته سوم اینکه مشکلات را درست و بدون جانبداری انعکاس بدهند ودر مورد ارتقا اطلاعات عمومی شهروندان کار کنند.

بودجه اختصاص یافته به بخش فرهنگ قابل تامل است

سهیل سجودیدر انتها «سهیل سجودی»، کارشناس ارشد صنایع با ارایه آمارهایی قضاوت در مورد وضعیت بخش فرهنگی را به عهده مخاطبان گذاشت و گفت: بودجه وزارت ارشاد در سال ۹۸ براساس آماری که اعلام شد حدود ۱۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد بوده که نسبت به سال قبل ۷۱ درصد کاهش را نشان می دهد. اما نکته اینجاست که از این مقدار فقط ۱۵ درصد سهم وزارت ارشاد می شود و بقیه به نهادهای دیگر می رسد. از آن ۱۵ درصد هم فقط هفت دهم درصد سهم ارشاد گیلان می شود. که این مقدار از بودجه در مقایسه با ارقام مربوط به قاچاق کالاهای مختلف و یا در مقایسه با بودجه مرتبط در سال ۹۵ قابل تامل است!
وی ادامه داد: در کشور حدود ۱۴ میلیون دانش آموز داریم که ۳۷۰ هزار آن دانش آموز گیلانی هستند و امسال در استان گیلان ۳۲ هزار دانش آموز کلاس اولی داشتیم. قرار است برای این دانش آموزان خوراک فرهنگی داشته باشیم. و این در حالی است که به گفته آقای قربانی نماینده آستانه سرانه درآمد یک شخص گیلانی در سال ۹۷ پانصدهزارتومان بوده است. حال اگر یک خانوار چهار نفره دومیلیون درآمد داشته باشند آیا اصلا در سبد خانوار چنین فردی می تواند مجله و روزنامه و کتاب قرار بگیرد؟
سجودی افزود: گفته می شود ۷۵ پایگاه خبری در گیلان داریم و گویا از این نظر رتبه اول را هم داریم. اما یک سری از آنها فعالیت سیاسی دارند و ممکن است در خبر صبح مدیری را بکوبند و فردا از همان مدیر تجلیل کنند. این کارها فضای رسانه ای را به سمتی می برد که اعتبارش را نزد مردم کاهش می دهد.

وی همچنین با طرح اینکه بسیاری از مردم وزارت فرهنگ و ارشاد را به ارشاد، اداره کار و امور اجتماعی را به کار، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را به گردشگری و ورزش و جوانان را به ورزش می شناسند که نشان از این دارد که ادارات فوق در ادامه اسم خودشان مغفول مانده اند، افزود: حال چه فرقی می کند ما اسم اخراج را بگذاریم تعدیل نیرو، به عبارت دیگر با این کار از بار منفی آن عمل کم نمی شود.

سهیل سجودی با اشاره به اینکه در هر دولتی توسعه در یکی از محورها مورد توجه قرار گرفت گفت: در هیچ جای دنیا اینطور نیست و از امور زیربنایی و رو بنایی به درستی تعریف می شود چون توسعه سیاسی و اقتصادی بدون توجه به امر فرهنگ حاصل نمی شود و تا زمانی که سیاستگذاران  ما رجوع درستی به فرهنگ نداشته باشند وضع همینطور خواهد بود. و امیدوارم کلانشهر از نظرات مردم استفاده کند، چون مردم بهترین راهنما هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.