حفظ کیفیت ارقام محلی با ایجاد زنجیره تولید برنج

0 307

معاون وزیر درامور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رشت از ایجاد زنجیره برنج در گیلان خبر داد.

 «جواد وفا بخش» گفت: اتفاقات خوبی درگیلان در حال انجام است. در آینده‌‌ای نزدیک  فعالیت‌های مرتبط با تولید برنج گیلان در قالب زنجیره اجرایی می شود.

گیلان یکی از قطبهای تولید برنج کشور است که سالانه بیش از یک میلیون تن شلتوک برنج ازشالیزارهای آن برداشت و بیش از ۷۵۰ هزار تن برنج سفید درکارخانجات برنجکوبی آن تولید می‌شود.

طبق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی استان هرساله چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن میزان ضایعات برنج استان است که به گفته‌ی «قاسم جواد زاده» مدیر صنایع تبدیلی استان با مدرن سازی و نوسازیکارخانجات برنجکوبی و نیز ایجاد زنجیره‌ی تولید می توان درصد زیادی از ضایعات برنج استان را کاهش داد.

«قاسم جواد زاده» درخصوص ایجاد زنجیره‌ی برنج دراستان به مرور گفت: تا کنون چیزی حدود ۱۵ زنجیره برنج در گیلان شناسایی شده اند که درمسیر اجرایی شدن قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: با ایجاد زنجیره‌ی برنج، تشکلهای صاحب برند، کلیه‌ی حمایتهای لازم از کشاورزان در طول دوره کاشت، داشت و برداشت برنج از جمله تامین نهاده های کود و سم، بانک نشا، کشت مکانیزه، کلینک های گیاه پزشکی و بسته بندی فراهم می‌کنند. این تشکلها با کارخانجات برنجکوبی و فراورده های جانبی  نیز درارتباط بوده و برنج سفید استان را دربرندهای مختلف به بازار عرضه می‌کنند.

وی تاکید کرد: ایجاد این زنجیره درنهایت منجر به کاهش و مدیریت هزینه های تولید برنج، افزایش تولید شلتوک و کاهش قیمت برنج در استان می‌شود.

«محمود هوشیارفرد» عضوهیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه زنجیره های تولید حلقه ها‌ی مفقوده درتولید برنج گیلان هستند که تا کنون دراستان وجود نداشتند به مرور گفت: زنجیره تولید برنج، اختلاط ارقام برنج گیلان را کاهش داده و از صفر تا صد تولید، برداشت، بسته بندی و بازاریی برنج را مورد رصد قرار می دهد.

وی تاکید کرد: این زنجیره موجب حفظ کیفیت ارقام محلی گیلان و ایجاد اطمینان برای مصرف کننده خواهد بود.

گفتنی است از میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید شلتوک برنج امسال در شالیزارهای گیلان، ۷۲۰ هزار تن برنج سفید استحصال شد که ازاین میزان ۱۵ درصد (۴۰هزار تن ) ضایعات برنج داشتیم که بعد ازمدرن سازی کارخانجات این میزان نسبت به مدت مشابه با ۴ درصد کاهش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.