خروج گرد و غبار از امشب

کارشناس هواشناسی گیلان خبر داد:

0 582

روز گذشته با ورود توده گرد و خاک تشکیل شده درعراق، ۱۲ استان غرب کشور با آسمانی غبار آلود و آلودگی ناشی از ورود گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا و دید افقی مواجه شدند. این درحالیست که گیلان نیز از ورود گرد و غبار در امان نمانده و از روز گذشته آسمان این استان بخصوص در مناطق کوهستانی جنوبی و حتی جو بالای رشت غبار آلود ودر شرایط ناسالم جوی قرار گرفت.

درهمین رابطه معاون پیش بینی هواشناسی گیلان از خروج گرد وغبار تا پایان امشب خبر داد. «شبنم هادی نژاد» به مرور گفت: از روز گذشته آسمان گیلان در ایستگاه‌های کوهستانی از جمله جیرنده، منجیل و رودبار غبارآلود، با کاهش دید افقی و ناسالم گزارش شده است این در حالیست که بر اساس‌اندازه گیری دستگاه شاخص آلودگی محیط زیست استان، گرد وغبار در سطح مناطق جلگه‌ای و شهر رشت فقط در جو بالا بوده و مشکلی در دید افقی شهروندان ایجاد نکرده است.

هادی نژاد با تأکید به اینکه منشا و سرچشمه گرد وغبار که در ارتفاعات ۲ تا ۳ هزار متری استان وجود دارد کشورعراق است افزود: در حال حاضر وجود گرد و غبار در ارتفاعات استان رو به کاهش است و تا پایان امشب از غلظت آن کاسته و به تدریج از گیلان خارج می‌شود.

 این کارشناس هواشناسی گیلان درباره تاثیر گرد وغبار در افزایش دمای استان افزود: گرد وغبار می‌تواند به صورت یک پوشش جوی عمل کند اما طی دو روز اخیر وجود جریانات جنوبی و وزش باد گرم در منجیل و رودبار موجب افزایش دما در این شهرستان و رشت شده بود.

 لازم به ذکر است پدیده نفوذ گرد و غبار کشورعراق به استانهای غربی و شمال غربی برای چندمین بار متوالی در کشور رخ داده که از ابتدای هفته جاری موجب آلودگی هوا، کاهش دید افقی و نیز تعطیلی مدارس در برخی از شهرهای غربی کشور شده است. سال گذشته گیلان از نفوذ گرد وغبار صحرای ترکمستان نیز متاثر شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.