خوابیدگی شالیزارهای گیلان بر اثر بارش

0 534

بارش بیش از ۳۷۰ میلیمتری باران در گیلان به خوابیدگی (ورس ) شالیزارهایی که در مرحله‌ی تکمیل خوشه دهی و برداشت بودند منجر شد. این درحالیست که بنابر آمارهای سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکنون ۵ هزار هکتار (۲درصد ) شالیزارهای استان برداشت شده اند.

«مسعود الماسی» سرپرست جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گو با مرور در خصوص جزییات خسارات وارد شده به اراضی شالیزاری درحال برداشت استان گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی استان در همه ۱۶ شهرستان در حال بررسی خسارت ها هستند. البته این خسارتها در حد ورس و خوابیدگی شالی است و در روزهای آینده با آفتابی شدن هوا و اقدام به موقع کشاورزان در تخلیه آب باقی مانده در اراضی بیش از این میزان خسارت نخواهیم داشت.

الماسی با تاکید به کشاورزان در جلوگیری از ماندآبی شدن اراضی افزود: با این اقدام میزان خسارتهای وارد شده کاهش چشمگیری خواهد داشت.

رییس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: از ابتدای مرداد تا کنون بیش از ۵ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار مورد برداشت قرار گرفته اند و پیش بینی می شود با مساعد شدن وضعیت آب و هوا تا پایان مرداد یا اوایل شهریور کلیه‌ی مزارع شالیزاری برداشت شوند.

گفتنی است براساس آمارهای هواشناسی گیلان در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون بیشترین مقادیر بارش ها در املش ۳۷۸ میلیمتر، چابکسر ۱۸۶ میلیمتر، رودسر۱۳۵ میلیمتر، رضوانشهر ۱۰۱ میلیمتر، تالش ۸۳ میلیمتر و در خمام ۸۳ میلیمتر بوده است. همچنین میزان بارشها در بندرانزلی ۷۵، فومن ۶۴، لاهیجان ۷۸، سیاهمزگی شفت ۵۹، رشت (فرودگاه) ۵۳، اسبه وونی۵۱، بندرآستارا ۴۸، آستانه اشرفیه ۴۲ و در شاندرمن ماسال ۴۲ میلیمتر ثبت شده است.

لازم به ذکر است بعد از بارش شدید باران که از دیروز در گیلان آغاز شد، معابر و خیابانهای شهرهای انزلی، لنگرود و املش  دچار آبگرفتگی شدند. سال گذشته بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان بر اثربارش دچار خوابیدگی و ورس شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.