خوشه‌های شالیزاری گیلان در معرض آسیب

0 375

طبق پیش بینی‌های هواشناسی استان، از اواخر امشب توده‌ی‌هوای ناپایدار وارد مناطق مختلف گیلان می‌شود که وزش باد، رعد وبرق ، بارندگی و سیلابی شدن رودخانه ها را به همراه دارد. نقشه‌های هواشناسی نشان ‌دهنده‌ی فعالیت این توده‌ی ناپایدار و کاهش نسبی دما از امشب تا روز پنج‌شنبه درمنطقه است. هشدارهای کاهش نسبی دما و وقوع بارندگی شدید در استان در حالیست که ۹۰ درصد مزارع شالیزاری گیلان در مرحله ظهور خوشه دهی قرار دارند و احتمال وارد شدن آسیب ( ورس ) به آنها وجود دارد.

«ابراهیم اکبرزاده » مدیر زراعت جهاد کشاورزی گیلان در این باره به مرور گفت: اگر بارشهای پیش بینی شده هواشناسی همراه با وزش باد شدید باشد احتمال خوابیدگی و آسیب به مزارع شالیزاری استان وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد شالیزارهای  استان  که ارقام محلی در آنها کشت شده، در مرحله‌ی ظهور خوشه و یا در حال تبدیل به خوشه های خمیری و شیری هستند که کشاورزان می‌بایست نسبت به خروج تخلیه‌ی آب باقی مانده در این مزارع جهت جلوگیری از بروز آسیب اقدام کنند.

اکبرزاده افزود: البته درمناطقی که اراضی شالیزاری با تنش های آبی و کمبود مواجه هستند و خوشه ها هنوز درمعرض رویش قرار دارند این بارشها کمک کننده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گیلان سطح زیر کشت اراضی کشاورزی استان را ۲۳۸ هزار هکتار بیان کرد و گفت: ارقام محلی هاشمی، انواع صدری، علی کاظمی و دم سیاه در شالیزارهای گیلان کشت شده اند که رقم هاشمی ۷۵ درصد کشت را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است سال گذشته ۲۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان بر اثر بارش باران و وزش دچار آسیب‌ شدند. بیشترین آسیب به اراضی شالیزاری شهرستان‌های رشت، لنگرود، فومن و شفت وارد شد. همچنین همزمان با افزایش گرمای هوا در گیلان و شروع نوبت بندی آب زراعی توسط سازمان آب منطقه ای، اراضی شالیزاری صومعه سرا و فومن با کمبود و تنش آبی  مواجه شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.