در مناطق حاشیه ای رشت با بحران بیکاری و فقر مواجه نیستیم

معاون امور اجتماعی بهزستی گیلان:

0 632

درحاشیه شهر رشت ۱۶ نقطه آسیب پذیراجتماعی وجود دارد که شیوع کرونا زمینه های بروز انواع آسیب های اجتماعی درآنها را افزایش داده است. اثرات منفی شیوع کرونا بیشتر بروی خانوارهای ساکن در حاشیه‌ی رشت که اغلب در مشاغل خدماتی مشغول به کارند و طی یکسال اخیر به دلیل اجرای طرح های فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های اصناف، شغل خود را از دست دادند قابل توجه است.

با توجه گزارش اخیر مرور از فقر درمحلات حاشیه‌ی شهررشت، این سوال که کارشناسان پایگاههای خدمات اجتماعی مستقر درمحلات حاشیه نشین رشت تا چه اندازه نسبت به شناسایی خانوارهای فقیر و آسیب دیده‌ اقدام کرده اند را از«رضا جعفری» معاون اموراجتماعی بهزیستی گیلان جویا شدیم.

جعفری با اشاره به اینکه کارشناسان سازمان با رویکردی اجتماعی محور و با همکاری معتمدین محلی درحال شناسایی این خانوارها و معرفی آنها به دستگاههای حمایتی هستند تاکید کرد: کارشناسان با شناسایی آسیب های شایع در منطقه مانند وجود خشونت و تنش های خانوادگی به صورت مداخله اجتماعی ورود کرده اند و پس از بررسی مشکلات اقتصادی موجود درخانوار سریعا با تشکیل پرونده، اقدامات توانمندسازی این خانوارها آغاز شده است. حتی درتعامل با برخی از کارفرمایان واحدهای تولیدی استان، توانستیم تعدادی ازاین مددجویان نیازمند را برای اشتغال معرفی کنیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان از تخصیص تسهیلات بانکی ۵۰ میلیون تومانی با شش ماه تنفس در بخش توانمندسازی مددجویان خبرداد و گفت: بیشتر افراد آسیب پذیری که به صورت ویژه در این پایگاه ها هدف قرارمی‌گیرند زنان سرپرست خانوار، افراد فاقد مهارت اجتماعی، زنان و کودکان درمعرض خشونت خانگی هستند که به نوعی با بحران اجتماعی مواجه شده اند.

جعفری با تاکید به اینکه درمناطق حاشیه ای رشت با بحران بیکاری و فقرمواجه نیستیم افزود: متاسفانه نظام یکپارچه آماری از میزان آسیب های اجتماعی در کشور وجود ندارد. اما وضعیت رشت نسبت به سایر مراکز استانهای دیگر درمواجه با افزایش آسیبهای اجتماعی خیلی بهتراست چرا که اساسا زمینه های بروز این آسیبها بیشتر درسکونتگاههای غیررسمی از جمله زاغه نشین ها، آلونک نشین ها و کپرنشینی فراهم است وخوشبختانه در رشت به معنای واقعی چنین مناطقی وجود ندارد و حتی فقیرترین خانوارها نیز در یک واحد مسکونی دارای سقف ساکن هستند.

گفتنی است پیشتر مدیرکل بهزیستی گیلان از ایجاد پایگاههای اجتماعی در مناطق جماران، سلیمانداراب، پیرکلاچای رشت و یک پایگاه درانزلی محله‌ی لنگرود خبرداده بود. همچنین براساس آمارهای ارایه شده از سوی «احمد آقایی» معاونت اجتماعی دادگستری گیلان، درسال ۹۷، جمعیت ساکن درمناطق حاشیه نشین استان ۱۷۴ هزار نفرذکر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.