کودهای کشاورزی گیلان ۶ برابر افزایش یافتند

0 452

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزان گیلان از افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت کودهای فسفاته و پتاسه کشاورزی در استان خبرداد.

«صالح محمدی» به تسنیم گفت: قیمت کودهای کشاورزی تابع ارزهای تخصیصی از سوی دولت است. کود کشاورزی اوره که حدود ۸۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌ نسبت به سال گذشته افزایش ۱۹.۵ درصدی داشته و هرکیسه کود ۵۰ کیلوگرمی ۶۵ هزار و ۱۶۲ تومان است.

وی با اشاره به توزیع هزار تن کود درگیلان از ابتدای مهرتاکنون افزود: قیمت سایر کودهای فسفاته و پتاسه افزایش ۵ الی ۶ برابری داشته که با توجه به وارداتی بودن بسیاری از این کودها و وجود شرایط تحریمی، این افزایش قیمت اجتناب ناپذیر بوده است.

درهمین رابطه ماه گذشته «ارسلان زارع » استاندار گیلان در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، خواستار تأمین نهاده های دام و طیور و کشاورزی برای تولیدکنندگان در جهت حفظ استقلال و امنیت غذایی کشور شد و با اشاره به اهمیت تامین نهاده های کشاورزی گفت: تامین این نهاده ها نیازمند مدیریت و حمایت ویژه برای حمایت از فعالیت زارعان و باغداران و افزایش ضریب خود اتکایی کشاورزی به محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: اراضی شالیکاری و باغهای چای گیلان به دلیل خرده مالکی، محدودیت سطح اراضی مورد بهره‌برداری برای سایر فعالیت‌های اقتصادی و ارزش بالای متصور از پتانسیل های تغییر کاربری، از افزایش جهش قیمت نهاده های موثر چون سم و کودهای فسفر و پتاس، بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند.

گفتنی است: ۳۱۰ هزارهکتار ازاراضی کشاورزی استان با تولیدی بالغ بر۵ میلیون تن (معادل ۶۵درصد کل میزان تولید محصولات کشاورزی) هرساله زیر کشت محصولات مختلف زراعی قرار می‌گیرد. همچنین هفته گذشته شخم زمستانه در ۲۳۸ هزارهکتار از اراضی شالیزاری استان آغاز شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.