دیوار مدرسه شهید بهشتی تاریخی نبود

پاسخ عجیب مدیر کل میراث فرهنگی گیلان:

0 598

 دیوارحایل بین مدرسه شهید بهشتی و آموزش و پرورش گیلان از جنس سنگ بلوک بوده و ارزش تاریخی ندارد.

 انتشار خبری در رسانه های استان مبنی برتخریب دیوار دبیرستان شهید بهشتی رشت و استفاده از حیاط این مدرسه بعنوان پارکینگ که از آن بعنوان تعرض آموزش و پرورش به میراث ماندگار کشورنام برده شده واکنش و اعتراض انجمن دانش آموختگان دبیرستان شهید بهشتی را در پی داشت.

در همین رابطه «ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان به مرور گفت: دیواری که تخریب شده از جنس سنگ بلوک بوده و ارزش تاریخی نداشت اما به دلیل اینکه این مدرسه ثبت ملی میراثی بوده و دارای حریم است، آموزش و پرورش باید برای این اقدام از میراث فرهنگی مجوز دریافت می کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تاکید کرد: مدرسه شهید بهشتی که در تاریخ ۲۶ آذر ماه  ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۱۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، دارای حریم تاریخی است که باید مورد بررسی کارشناسان میراث فرهنگی قرار بگیرد تا متوجه شویم آیا در گذشته نیز در این مدرسه دیوار قدیمی حایل وجود داشته یا خیر؟ آیا آموزش و پرورش در سالهای گذشته برای احداث این دیوار بلوکی به تخریب دیوار قدیمی و حریم تاریخی  نیز اقدام کرده یا خیر.

وی اضافه کرد: بعد از بررسی مستندات کارشناسان از محدوده اطراف مدرسه شهید بهشتی، این اداره کل در خصوص احیا و بازگشت به حالت قبل دیوار حایل مدرسه تصمیم گیری می‌کند.

لازم به ذکر است تماس با روابط عمومی آموزش و پرورش گیلان برای پیگیری این خبر بی نتیجه بود.

 گفتنی است دبیرستان شهید بهشتی یکی از ۴۸ مدرسه ماندگار ایران در شهر رشت  است که قدمتی بیش ازیکصد سال دارد و با توجه به قدمت و اهمیت تاریخی اش در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۱۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. چهره های ماندگاری همچون پروفسور مجید سمیعی، پروفسورمحمود بهزاد، پروفسورفضل الله رضا، دکترمحمد معین و هوشنگ ابتهاج شاعر گیلانی از جمله دانش آموختگان این مدرسه هستند. مدرسه شهید بهشتی در شهریور ۱۳۹۱ در فهرست میراث ماندگار ایران ثبت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.