«بر آستین وصال» از قرنطینه تا سعدی

نمایش آثار هنرمند گیلانی در نگارخانه‌ی استاد فرشچیان

0 368

این روزها ۴۰ اثر  خطاطی از«محمد انشایی» هنرمند گیلانیِ عرصه‌ی موسیقی و خوشنویسی  با عنوان «بر آستین وصال» در نگارخانه‌ی استاد فرشچیان،  چشم‌ها را به مهمانی تماشا فرا می‌خواند.

انشایی که از نوازندگان زبردست  کمانچه به شمار می‌آید، بر اساس اشعار جناب سعدی، آثاری با خط نستعلیق و در قالب‌ها و دانگ‌هاى متنوع قلم به نگارش درآورده و آنها را در معرض  نمایش قرار داده است. البته  اثر مرقع فراقنامه سعدی نیز به خط محمد انشایی، برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی  می‌شود.

اساساً معتقدم یکی از رسالت‌های هنر و ادبیات این است که پذیرش و تحمل سختی‌ها را برای ما آسان‌تر می‌کند. چنانکه وقتی خاطرات و رخدادهای ناگوار با شعر یا هنر درمی‌آمیزند، قابل تحمل‌تر می‌شوند.

انشایی درباره شکل‌گیری نمایشگاه «بر آستین وصال»  و انتشار مرقع فراقنامه سعدی اظهار داشته است: «مرقع فراقنامه سعدی را در دوران قرنطینه نگاشته‌ام؛ دورانی که همه‌ی افراد جامعه به نوعی از هم دور بودند. چه آنها که عزیزان‌شان را از دست دادند و چه آنهایی که به هر دلیلی و به نوعی فراق حاکم بر جامعه را تجربه می‌کردند. این موضوع من را بر آن داشت تا اشعاری از سعدی را با محوریت مفهوم فراق، گرد هم آورم و به نوعی این کلمه را در مرقع تکرار کنم تا از این دوران تلخ به یادگار بماند. اساساً معتقدم یکی از رسالت‌های هنر و ادبیات این است که پذیرش و تحمل سختی‌ها را برای ما آسان‌تر می‌کند. چنانکه وقتی خاطرات و رخدادهای ناگوار با شعر یا هنر درمی‌آمیزند، قابل تحمل‌تر می‌شوند.»

 گفتنی است که  آیین  گشایش این نمایشگاه با  حضور استاد «حسین علیزاده» آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی  برجسته‌ی  موسیقی و خالق آثاری چون چون نینوا و دلشدگان همراه بود.

علیزاده در بازدید از این نمایشگاه عنوان کرد: «با دیدن آثاری اینچنین به زنده ماندن و استمرار هنرهای اصیل و فاخری چون خوشنویسی و گفت‌وگوی آن با مخاطبان معاصر و به زبانی جهانی می‌توان امیدوار بود.»

 وی همچنین گفت: «هم شعر کلاسیک و هم هنر خوشنویسی‌مان ثابت کرده‌اند که می‌توانند با نگاه و شیوه‌های نو، بازآفرینی و بازخوانی شوند و ابعاد و ساحت‌هایی نو و نادیده از خود را برای نسل امروز به نمایش بگذارند.»

 لازم به ذکر است که  «محمد انشایی» سال ۱۳۶۲ چشم به جان گشود و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد موسیقی از دانشگاه تهران و دارای گواهینامه‌ی فوق ممتاز خط نستعلیق  از انجمن خوشنویسان ایران است. پیشینه‌ی هنری او از فعالیت‌هایی نظیر حضور در جشنواره‌ها و کنسرت‌های متعدد داخلی و خارجی وبرپایی  نمایشگاه انفرادی  خوشنویسی در سال‌های ۹۳ و ۹۴  نشان دارد. اما  نمایشگاه  اخیر این هنرمند با عنوان  «برآستین وصال» از روز  ۱۰ تا ۲۱ اریبهشت ماه در موسسه‌ی فرهنگی هنری پژوهشی صبا، نگارخانه‌ی استاد محمود فرشچیان به  نشانی  تهران، خیابان ولیعصر، خیابان طالقانى، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ میزبان حضور علاقمندان  است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.