راه اندازی خطوط جدید دریایی در بنادر گیلان

طی توافقنامه‌ای منعقد شد:

0 494

توافقنامه برقراری خطوط منظم دریایی در حوزه دریای خزر بین سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه در فاز نخست، شش خط منظم از مبادی بنادر شمالی ایران به مقصد بنادر آستاراخان، ماخاچ قلعه روسیه و بندر اکتائو قزاقستان از اول آبان ماه اجرایی می شود و شرکت کشتیرانی دریای خزر به نمایندگی از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمل کالا‌های صادراتی به طور منظم و ماهانه اقدام می‌کند.

در بنادر آستارا و انزلی کانتینرهای خالی زیادی وجود دارد که تجار قادر هستند از کانتینرهای یخچالی یا کانتینرهای معمولی با تهویه مناسب برای ارسال کالاهای خود به این کشورها استفاده کنند. این کار موجب می شود کالاهای صادراتی در کیفیت مناسب و بدون آسیب حمل شوند.

این توافقنامه در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ایجاد تسهیلات و شرکت کشتیرانی دریای خزر با رویکرد توسعه تجارت و رفع موانع و مشکلات پیش روی حمل دریایی کالا‌های صادراتی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

راه اندازی خطوط جدید دریایی ازبنادر انزلی و آستارا

 درهمین رابطه «حمیدرضا آبایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان به مرور گفت: در راستای حمایت از صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اورسیا، عضو پیمان شانگهای و کشورهای حاشیه دریای خزر این تفاهم نامه درهماهنگی با سازمان توسعه تجارت با هدف ایجاد خطوط منظم کشتیرانی به بنادر دریای خزر منعقد شد. در حال حاضر مقاصد این خطوط بنادر کشورهای قزاقستان و روسیه هستند.

آبایی بنادر مبدا این خطوط را فعلا بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر اعلام کرد وافزود: اگر برای بنادر کاسپین و آستارا ظرفیت باری ایجاد شود از این بنادر نیز خطوط جدید به کشورهای قزاقستان و روسیه راه اندازی می شود.

وی تاکید کرد: با راه اندازی این خطوط به دنبال این هستیم که به صورت منظم کالاهای صادراتی کشور را با استفاده از ظرفیت مطلوب حمل و نقل دریایی گیلان به این کشورها حمل کنیم. اما آنچه که مورد تاکید است سوق دادن تجار برای صادرات از طریق حمل نقل کانتینری است.

طی ۶ ماهه سال جاری ۱۱۲ هزار تن کالا از بندر آستارا، ۸۰۰ هزار تن از بندر انزلی و ۳۰۰ هزار تن از بندر کاسپین تخلیه و بارگیری انجام شده است. با راه اندازی خطوط جدید کشتیرانی از آستارا و بندر انزلی، حداقل سالی یک میلیون تن کالا از طریق حمل و نقل دریایی صادرات خواهیم داشت.

در بنادر استارا و انزلی کانتینرهای خالی زیادی وجود دارد که تجار قادر هستند از کانتینرهای یخچالی یا کانتینرهای معمولی با تهویه مناسب برای ارسال کالاهای خود به این کشورها استفاده کنند. این کار موجب می شود کالاهای صادراتی در کیفیت مناسب و بدون آسیب حمل شوند. برای محقق شدن این امر لازم است همه اپراتورها و سازمانهای بندری، توسعه تجارت و سازمان صمت با ارایه سوبسید و کاهش هزینه و تعرفه ها حمایت لازم از صادرکنندگان غیر نفتی را اعمال کنند.

مدیر کل بنادر و کشتیرانی استان با اشاره به اینکه طی ۶ ماهه سال جاری ۱۱۲ هزار تن از بندر آستارا، ۸۰۰ هزار تن از بندر انزلی و ۳۰۰ هزار تن از بندر کاسپین تخلیه و بارگیری انجام شده است اظهار امیدواری کرد با راه اندازی خطوط جدید کشتیرانی از آستارا و بندر انزلی و در آینده از سایربنادرگیلان، حداقل سالی یک میلیون تن کالا از طریق حمل و نقل دریایی صادرات داشته باشیم.

آبایی همچنین در پاسخ به سوال مرور مبنی بر رسیدن میزان عمق اسکله بندر آستارا به استاندارد لازم به  منظور پیش شرط پهلوگیری کشتیهای تجاری با ظرفیت بالا اظهار کرد: با هماهنگی و پیگیریهای انجام شده در حال حاضر یک کانالاسکله از ۲۰۰/۲ متر به ۵/۵ متر عمق رسیده و فقط ۳۰۰ متر از این کانال باقی مانده است که اگر شرایط آب وهوایی اجازه دهد به زودی لایروبی می شود. همچنین عمق حوضچه داخل بندر نیزبه ۵ متر رسیده است که با لایروبی کامل آن بزودی شرایط برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ فراهم می شود.

وی تاکید کرد: شرایط نامناسب آب و هوایی و کاهش ترازآب دریای خزر از موانع اجرای به موقع لایروبی دراین بندر بوده است.

تقویت ظرفیتهای تجارت دریایی در گیلان

در ادامه «فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه مسیرتجارت دریایی خزر، یک بسیار مطمئن و ایمن است به مرور اظهار کرد: در حاشیه کشورهای دریای خزری بنادری با جمعیت ۴۰۰ میلیونی وجود دارد که فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات برای کشور است. از اینرو سازمان توسعه تجارت بعنوان سازمان تخصصی که وظیفه حمایت و پشتیبانی از صادرات غیر نفتی و حمایت از صادر کنندگان را برعهده دارد، به راه اندازی خطوط جدید دریایی اقدام کرده است.

 دلق پوش اضافه کرد: گیلان ازظرفیت مناسبی در زیرساختهای حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی برخوردار است وهمه شاخصهای ارایه خدمات تجاری را در خود جای داده است. از جمله منطقه آزاد انزلی، منطقه ویژه‌ی اقتصادی و ۳ اسکله بندرانزلی، کاسپین و آستارا، همچنین مرز ترانزیتی شمال کشور در گیلان و شهرستان آستارا واقع شده و اتصال خط ریلی آستارا به کشورهای شمال کشورظرفیت مناسبی را از سمت این استان برای توسعه تجارت در بازارهای هدف کشورهای حاشیه دریا خزر فراهم کرده است .

رییس سازمان صمت گیلان با تاکید به امکانات و ظرفیت های زیرساختی استان به لزوم تامین امکانات سخت افزاری و ایجاد تسهیلات و مشوق های صادراتی برای تجار نیز تاکید کرد و گفت: تلاش داریم از صادر کنندگان نمونه حمایت و فرایندهای کار را برای آنها تسهیل کنیم. در این راستا علاوه برکاهش تشریفات قانونی، یکسری بسته های تشویقی و حمایتی را با همکاری سازمان توسعه تجارت برای صادر کنندگان غیرنفتی در گیلان در نظر گرفتیم و نیز در برخی از سیاست گذاریها و رویه های تجاری با انگیزه استفاده مطلوب از امکانات زیر ساختی  بازنگری انجام خواهیم داد.

دلق پوش با بیان اینکه گمرکات و بنادر استان نقش مهمی در تسهیل صادرات غیر نفتی و واردات مواد اولیه و امکانات مورد نیاز کشور ایفا می‌کنند اظهار داشت: همه دستگاههای مستقر در مبادی مرزی و گمرکات باید در یک پنجره واحد و هماهنگ با هم حضور داشته باشند تا دغدغه ای  برای فعالین اقتصادی وجود نداشته باشد. چراکه در شرایط  اقتصادی  امروزکه متاثر از تحریم و کرونا است، بازنگری در سایستهای تجاری در راستای حمایت از تجار دارای اهمیت زیادی است. چنانچه بر اساس آمارها، صادرات استان از نظر وزنی و ارزش دلاری حاکی از افزایش رشد چشمگیری در سال گذشته و سال جاری است. برای نمونه در در سال ۹۶ در کل استان ۱۱۴ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که این میزان در سال ۹۹ به ۶۶۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. این کارنامه با حمایت دولت وسازمان صمت با کمک همه دستگاههای مرتبط محقق شد. به طوریکه برای سال جاری ۷۲۰ میلیون دلار هدف گذاری در بخش صادرات غیر نفتی در نظر گرفتیم که تا کنون در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشتیم.

رییس سازمان صمت محصولات صادراتی از مبادی گمرکات زمینی، ریلی و دریایی استان ر ا شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، مواد معدنی، کاشی و سرامیک ، مواد شیمیایی و پروپلین و خشکبار اعلام کرد.

دلق پوش با بیان اینکه ظرفیت های دریایی مناسبی در استان وجود دارد که طبق پروتکلهای کنوانسیون های بین اللملی، هیچ کشوری نمی تواند مانع ازمسیر آزاد تجاری بین المللی باشد گفت: با توجه به وجود تنش های اخیر از سوی همسایه شمالی، ما امکانات و مسیرهای مبادلاتی ریلی و زمینی خوبی داریم که با وجود آنها هیچ مشکلی در مبادلات اقتصادی ما وجود ندارد. حتی در جلسه امروز که با حضور مسوولان سازمان تجارت و توسعه و سازمان کشتیرانی، بنادر و گمرک داشتیم مقرر شده ظرفیتهای تجارت دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر از سه بندر فعلی استان و مسیرهای موجود تقویت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.