راه اندازی ۵ موزه جدید در رشت

0 787

حدود شش ماه بعد از اینکه «نرجس محمودی» معاون بازآفرینی شهرداری رشت از تخصیص اعتبار ۵ میلیارد تومانی جهت مرمت ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت خبر داد و گفت: رطوبت و بارندگی بنای میراثی ساختمانهای تاریخی رشت را تهدید می‌کند و هرچه سریعتر این ابنیه های تاریخی باید تخلیه شوند، امروز اعلام شد با مشارکت اداره‌ی ‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گیلان  و شهرداری رشت و با تصویب شورای شهر رشت، پنج ساختمان تاریخی رشت، پس از مرمت و بازسازی تبدیل به موزه‌ی تخصص و مشارکتی می‌شوند.

انتقاد از وضعیت نامطلوب ساختمانهای تاریخی شهرداری رشت ( ساختمان ساعت شهرداری، ساختمان سازمان فرهنگی و ساختمان میرزا خلیل رفیع) از سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفته است. تا جاییکه که سال گذشته اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان با هشدار در خصوص تخریب بر اثر عدم نظارت شهرداری بر این ساختمانها از اقدام حقوقی و قضایی دراین خصوص خبر داده بود. همچنین «فاطمه شیرزاد» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای رشت نیز بابت بازسازی و مرمت ساختمان های تاریخی تحت مالکیت شهرداری به شهردار رشت ضرب الاجل داده و کم کاری در این حوزه را  قابل پذیرش ندانست.

در همین رابطه روز گذشته  شورای شهر رشت با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت، حفاظت و به کار گیری ساختمانهای تاریخی رشت برای موزه موافقت کرد. با تصویب این لایحه در ساختمان شهرداری رشت (ساعت) موزه بلدیه و مردم‌شناسی، در خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی موزه‌ی میرزا، در عمارت کلاه‌ فرنگی موزه‌ی نهضت جنگل و در ساختمان استانداری سابق موزه‌ی هنرهای دستی و صنایع‌دستی ایجاد می‌شود.

«مسعود حلاج‌پور» مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان دراین خصوص  گفت: هفته‌ی گذشته تفاهم نامه‌ای مابین اداره‌ی ‌کل استان و شهرداری رشت منعقد شد. براساس این تفاهم‌ نامه مقرر شد تا در ساختمان شهرداری رشت، موزه‌ی بلدیه و مردم‌شناسی ، در ساختمان سابق استانداری گیلان، موزه‌ی هنرهای دستی ایجاد کنیم. همچنین علاقه ‌مند هستیم تا در پشت ساختمان شهرداری موزه ‌ی انقلاب اسلامی و موزه‌ی نهضت جنگل را در ساختمان کلاه‌ فرنگی در پارک قدس رشت ایجاد کنیم.

حلاج پور با بیان اینکه در زمینه‌ی ایجاد موزه، از سوی دولت اعتبارات خوبی به اداره‌کل تخصیص‌ یافته ‌است، افزود: نگهداری و مرمت ابنیه های قدیمی هزینه دارد که امیدواریم با هماهنگی شهرداری بتوانیم از آن حفظ و حراست کنیم و با ایجاد فضای مناسب زمینه بهره‌مندی مردم رشت و استان را از این ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.

همچنین در این جلسه «اسماعیل حاجی پور» گفت: باید از ظرفیت همه افراد در حفاظت بناهای تاریخی شهر استفاده کنیم و به شهردار تاکید می کنم که کنار میراث فرهنگی استان باشد. « بهراد ذاکری» دیگر عضو شورای شهر رشت نیز گفت: برای اجرایی شدن این اقدامات نیازمند تغییر تعریف و کاربری بافت فرهنگی پیاده راه هستیم که با وضع مشوق‌های قانونی می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.