کاهش نرخ بیکاری گیلان، به ۱۰.۳ درصد

0 385

تفاهم‌نامه‌ی پروژه های جهش تولید در گیلان بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار در سطح کشور با هدف اجرا، تکمیل و به بهره ‌برداری رساندن ۹۲ پروژه جهش تولید استان، به امضاء « محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و « ارسلان زارع »استاندار گیلان رسید و مبادله شد.

«محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهور امروز در جلسه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی  استان گفت: گیلان با ۴۱ پروژه در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی و ۹۲ پروژه‌ی جهش تولید دارای رتبه برتر کشور است. اعتبار این پروژه ها هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد بود.

نوبخت با اشاره به ارسال بیش از دو هزار پروژه جهش تولید به دبیرخانه برنامه‌ وبودجه گفت: بر اساس آمار دو هزار و ۳۰۰ پروژه‌ی جهش تولید به دبیرخانه ارسال‌شده که از این تعداد ۹۰۰ پروژه مورد تأیید قرارگرفته و ۹۲ پروژه مربوط به استان گیلان بااعتبار هزار و ۱۶۰ میلیارد است.

وی به پیشرفت سه برابری در پرداخت اعتبار به پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: میزان پرداختی برای طرح‌های عمرانی در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که سه برابر شده است. همچنین در سال گذشته ۴۴۸ هزار میلیارد تومان مصوب بودجه بوده که از این مقدار ۴۴۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اما تمام هدف دولت افزایش این اعتبار به ۷۰ هزار میلیارد تومان است و لازمه‌ی انجام این کار تلاش و واریز پول به خزانه‌ی دولت است.

نوبخت با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در گیلان افزود: در سازمان برنامه‌ و بودجه پیگیری‌های مستمر جهت اتمام راه‌آهن رشت -انزلی تا پایان سال انجام شده و دولت به تعهد خود پایبند بوده و تا پایان سال قطعاً راه‌آهن رشت -انزلی به بهره‌ برداری می‌رسد.

نوبخت همچنین به ابلاغ بیش از ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی به خزانه اشاره و با بیان اینکه این اقدام در طول سال‌های گذشته بی سابقه بوده است، افزود: هزار و ۲۵۰ فرصت شغلی از محل پرداخت تسهیلات بانکی ایجاد شده که جای قدردانی دارد.

نرخ بیکاری استان ۱۰.۳ درصد

در ادامه‌ی جلسه ‌ی اقتصاد مقاومتی استان «ارسلان زارع » استاندار گیلان نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته نرخ بیکاری در این استان ۱۰.۳ درصد بوده است، گفت: تک رقمی شدن نرخ بیکاری گیلان نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه است.

زارع با تأکید بر ضرورت پروژه‌های باقیمانده در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی از سال گذشته، گفت: با حمایت‌های دولت شاهد پیشرفت فیزیکی ۸۳.۵ درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان گیلان هستیم. برای امسال ۴۱ پروژه با اشتغال زایی برای سه هزار و ۳۱۱ نفر در حوزه اقتصاد مقاومتی در گیلان تعریف و تصویب شده است.

وی با اشاره به معرفی ۱۲۸ پروژه در حوزه‌ی جهش تولید در گیلان، افزود: از این تعداد ۹۲ پروژه با اشتغالزایی برای شش هزار و ۶۶۴ نفر قطعی است. در حال حاضر نرخ مشارکت اقتصادی در استان گیلان ۴۳.۵ درصد است  که بر اساس آن، پروژه‌ها و تبصره‌های مختلف ایجاد ۱۸ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی تصویب شده که از این تعداد سه هزار و ۶۵۵ شغل با دریافت تسهیلات دولتی و مابقی بدون دریافت تسهیلات محقق می‌شود.

زارع با بیان اینکه با بهره برداری از این تعداد پروژه در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، زمینه‌ی اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در گیلان فراهم می‌شود، گفت: نرخ بیکاری گیلان در سال ۹۷ بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت ۱۱.۴ درصد بوده که با تلاش‌های صورت گرفته و فعالیت بخش خصوصی در پایان سال گذشته به ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.