مستند نگاری برای اشیای تاریخی که جایی برای نمایش ندارند!

0 778

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ساماندهی هزار و ۵۰۰ قلم شیء تاریخی موجود در موزه رشت خبر داد و گفت: لیست این اشیاء تاریخی و باستانی پس از مستند‌نگاری در نرم افزار جام ثبت می‌شود.

«شهرود امیرانتخابی» ، در مورد مفاد این قرارداد نیز عنوان کرد: مستند نگاری، تفکیک، طبقه‌بندی، کارشناسی اموال، الصاق برچسب، شماره‌گذاری اموال فرهنگی- تاریخی، تهیه عکس و شناسنامه عمومی در خصوص مشخصات ظاهری کاربردی و قدمت آثار از جمله مفاد این قرارداد است.

وی از ثبت لیست اشیاء در فرم‌های سه برگی و دفاتر و سپس در نرم‌افزار جام پس از انجام فرآیند مربوط به مستند‌نگاری را مورد تأکید قرار داد .

این اقدام ارزشمند در حالی صورت می گیرد که اکنون  بیش از ۴۰ هزار قلم شیء تاریخی در موزه باستان‌شناسی رشت وجود دارد اما هنوز هم مکانی برای ارائه همه آنها نیست. با اینکه اکنون در شهرستانها اقداماتی برای راه اندازی موزه ها صورت گرفته است، اما در رشت هنوز هم از موزه ای استفاده می شود که ساختمان آن مربوط به دهه ۴۰ است و فضای اندک و نامناسبی برای عرضه اشیای تاریخی دارد. به طوری که پیش از این «نسرین قوامی» مدیرموزه رشت گفته بود: بسیاری از اشیاء با دقت بسیار به صورت دوره ای به نمایش گذاشته می شوند. بخشی دیگر نیز در مخزن نگهدار می شوند.

به طور کلی ۲۰ موزه در گیلان فعالند که،۵ موزه تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی ،۹ موزه مشارکتی با دستگاههای اجرایی و ۶ موزه نیز توسط مجموعه داران بخش خصوصی ایجاد شده است. از این تعداد، ۱۳ موزه سرپا بوده و دارای امکانات کامل موزه هستند و مابقی  امکانات لازم را ندارند.

قرار بود میراث فرهنگی گیلان احداث و تکمیل  ۸ موزه را در دستور کار قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.