رهاسازی یک جفت سمور آبی در تالش

0 1,262

اهالی روستای خلخالیان بخش حویق در شمال شهرستان تالش ضمن مشاهده ۲ قطعه سمور آبی در یک استخر ذخیره آب، با اداره حفاظت محیط تماس گرفتند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تالش در گفت و گو با مرور اظهار کرد:  اطلاع رسانی به موقع اهالی، دهیار و حضور مامورین محیط زیست تالش موجب شد تا این گونه ارزشمند پستانداران از مرگ حتمی نجات پیدا کند. “عارف شادکام” با بیان خبر استفاده ماموران این اداره از تور برای زنده‌گیری  گفت: کارکنان محیط زیست با همکاری مردم و با ابزار مربوطه موفق به زنده‌گیری هر ۲ قطعه شدند که پس از بررسی صدمات احتمالی، عملیات رهاسازی در رودخانه چوبر انجام شد.

وی در ادامه با اعلام وجود سمور آبی در رودخانه های شهرستان تالش گفت: رودخانه‌های بخش حویق به دلیل عدم دستکاری بستر رودخانه محل مناسبی برای زیست این جانوران است و مردم در زبان تالشی آن را «شنگ» نامگذاری کرده اند.

شادکام همچنین افزود: فعالیت سمور آبی عمدتا درشب انجام می شود و غذای اصلی آن ماهی است. این جانور علاوه بر ماهی‌های کوچک از حیواناتی مانند قورباغه، خرچنگ و موش آبی تغذیه می کند و از این طریق نقش مهمی در تنظیم جمعیت جوندگان دارد.

قابلیت سمور در محیط های  آبی و دویدن در محیط خشکی از او شکارچی ماهری ساخته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست با بیان چالشهای پیش روی زیست این گونه اضافه کرد: این جانور دارای بدنی دراز و نسبتا باریک و دم بلند است که پوستی به رنگ قهوه ای و براق دارد و این امر باعث شده تا به خاطر پوستش شکار و گاهی به خارج از کشور صادر شود. بنا بر گفته های وی سمورآبی هم اکنون در لیست سرخ موسسه IUCN  به عنوان گونه ای در معرض تهدید ثبت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.