رونق تجاری در بخش ریلی بندر آستارا

رشد 70 درصدی پایانه ریلی آستارا

0 473

آستارا یکی از شهرهای مهم مرزی در مبادلات تجاری با کشورهای اوراسیاست. به نوعی که سه راه زمینی، ریلی و بندری برای ترانزیت کالا دارد. اگر چه در یکسال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا حمل و نقل زمینی به وسیله کامیون ها بیشتر از تردد ریلی و دریایی مورد توجه قرار گرفته است اما اهمیت حمل بار به وسیله راههای دریایی و ریلی به دلیل تسهیل تردد و حجم بار به صرفه تر است. به این خاطر بیش از ۸۰ درصد صادرات کالا از استان گیلان از طریق مرز آستارا انجام می شود.

 مرز ریلی آستارا از نظر تجارت بین المللی اهمیت فوق العاده ای دارد و رغبت کشورهای اوراسیا و همسایه برای استفاده تجاری از این مرز ریلی، موید امتیاز راه آهن آستارا در اقتصاد برون مرزی است.

در این زمینه مدیرکل راه آهن شمال ۲ اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۱۵۹ هزار و ۲۲۹ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادر شده که نسبت به ۹۳ هزار ۷۵۱ تن مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد رشد داشته است.

حسین ولدی  به ایرنا گفت: در این بازه زمانی در مجموع ، ۲۸۴ هزار و ۸۷۲ تن کالا در پایانه ریلی آستارا حمل شده که نسبت به ۲۶۴ هزار و ۷۳۷ تن مدت مشابه پارسال، هشت درصد رشد را نشان می دهد.

طبق آمارهای موجود در این مدت ۱۱۴ هزار و ۲۴۰ تن کالا نیز از طریق پایانه ریلی آستارا وارد شده و بیش از ۱۱ هزار تن کالا در از طریق این پایانه ریلی ترانزیت شده است. عمده کالاهای ترانزیتی و وارداتی در پایانه ریلی آستارا شامل چوب، الوار، عدس، گندم و جو بوده و  کشور عراق مقصد اصلی بارهای ترانزیتی پایانه ریلی آستارا محسوب می شود. همچنین سیمان، کلینکر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات و لوازم خانگی عمده کالاهای صادراتی از طریق این خط ریلی به کشور آذربایجان است.

به گزارش مرور، پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا علت اصلی رونق صادرات از مرز آستارا است. سال گذشته نیز ۴۱۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از گمرک آستارا صادر شده و بیشتر آنها محصولات کشاورزی بوده و صادرات تولیدات کشاورزی گیلان و مازندران از مرز آستارا رونق بیشتری خواهد یافت. کشورهای عضو اتحادیه(بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، ارمنستان و ایران) اکنون ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از۴۱۸ میلیون نفر جمعیت دارند و ۵.۲ درصد جمعیت جهان را شامل می شود و تولید ناخالص داخلی اسمی اتحادیه حدود ۱.۹ تریلیارد دلار؛ حجم تجارت با جهان ۹۰۰ میلیارد دلار و تجارت درون اتحادیه رقم ۳۸ میلیارد دلار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.