انتقاد نماینده آستارا از عدم لایروبی بندر آستارا

وزیر راه باید پاسخگوی عدم لایروبی بندر آستارا باشد

1 459

بندر آستارا از بنادر مهم و استراتژیک در دریای خزر محسوب می‌شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و همجواری با خط ریلی گیلان – آذربایجان، نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور و کمک به رشد میزان حمل و نقل دریایی دارد. این بندر از قابلیت پهلوگیری کشتی‌های دو هزارو ۵۰۰ تنی برخوردار است که با اجرای لایروبی پست‌های اسکله به پنج هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر بندر آستارا به دلیل عدم لایروبی و عمق کم از امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری محروم است و به گفته‌ی نماینده پیشین شهرستان آستارا در مجلس؛ ترافیک کشتی‌ها در این بندر کاهش پیدا کرده است.

این درحالیست که سازمان بنادر و دریانوردی گیلان طی چند سال گذشته با همکاری بخش خصوصی عملیات لایروبی بندر آستارا را در دستور کار خود قرار داد اما روند کند اجرای لایروبی این بندر انتقاد نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت.

«غلامرضا مرحبا» نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگوی لایروبی نشدن بندر آستارا باشد.

وی با گلایه ازعملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص عدم لایروبی کامل بندر آستارا نیز گفت: متأسفانه پس از ۱۰ سال هنوز لایروبی بندر آستارا کامل نشده است.

نماینده آستارا در مجلس با بیان اینکه درسال‌های گذشته کشتی‌های زیادی به‌ دلیل عدم آبخوری کافی بندر آستارا موفق به پهلوگیری نشده‌اند افزود: سازمان بنادر و دریانوردی باید پاسخگوی خسارات قابل توجه این موضوع باشد.

در همین رابطه پاییز گذشته مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از آغاز لایروبی کانال بندر آستارا برای برداشت ۴۰۰ هزار متر مکعب مصالح بستر و تسهیل تردد و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ خبر داده بود.

«حمیدرضا آبایی» در مراسم آغاز لایروبی بندر آستارا گفته بود: این کار با صرف ۲۷۰ میلیارد ریال و در مدت ۶ ماه طول انجام خواهد شد و عمق مناسب برای پهلوگیری انواع کشتی‌ها لازم است.

وی افزود: شرکت خدمات بندری کاوه به عنوان مجری طرح بندر، وظیفه نگهداری کانال‌های لایروبی شده را بر عهده دارد و ۲ دستگاه لایروب نیز توسط این شرکت در بندر مستقر خواهد شد. سازمان بنادر و دریانوردی باید عمق کانال بندر آستارا را ایجاد و جهت استفاده در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار دهد و مصالح حاصل از لایروبی، در احداث راه آهن آستارا- رشت و جاده ترانزیتی آستارا- آستارا استفاده خواهد شد.

گفتنی است بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است. برای بندر چند منظوره آستارا در فاز نهایی منطقه ویژه اقتصادی آستارا، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت پیش بینی شده است.

1 نظر
  1. محمود انتظاری می گوید

    احداث اسکله های بنادری همچون آستارا و منطقه آزاد انزلی و . . . در پناه موج شکنهای محافطت کننده
    باتوجه پایین آمدن سطح اب دریای خزر هوشمندانه نبود
    این داستانی که الان درمورد آستارا بیان میکنند ادامه دار است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.