سرمایه گذاری بخش خصوصی در گیلان امنیت ندارد

عضو مجمع نمایندگان استان : گیلان رتبه دوم ناتوانی درجذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را دارد

0 352

درحالی که اوایل سال جاری مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان از شناسایی بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری و اعلام آمادگی سرمایه گذارانی از کشورهای چین، آلمان، کره جنوبی،  فرانسه و سوئیس  در گیلان خبر داده بود، «خلیل بهروزی فر»عضو مجمع نمایندگان گیلان اعلام کرد: گیلان رتبه دوم ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را دارد.

«بهروزی فر» نماینده‌ی مردم فومن و شفت در گفتگو با مروربا اشاره به بررسی های مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی از وضعیت سرمایه گذاری بخش خصوصی درکشور گفت: براساس این پژوهش گیلان درجذب سرمایه گذار بخش خصوصی رشد منفی و تنزل رتبه داشته است. متاسفانه درسال های اخیر این استان در حوزه های مختلف از جمله صنعت به حالت رکود رفته است. این موضوع ناشی از نبود نگاه توسعه ای پایتخت به گیلان بوده است.

بهروزی فرافزود: نبود امنیت سرمایه گذاری درابعاد مختلف، موجب فرار سرمایه گذاران علاقه مند برای حضور در گیلان شده است. چرا که همراهی، همگرایی، دلسوزی و تعهد درمسوولان استان وجود ندارد و مسوولان عالی رتبه استان نتوانسته اند امنیت سرمایه گذاری را  فراهم کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: توان مدیریتی استاندارگیلان برای هدایت و راهبری دستگاههای استان در جذب سرمایه گذاران کافی نیست و استاندار از توان لازم برای برخورد با دستگاههای متخلف که موجب فرار سرمایه گذاران می شود برخوردار نیست.

بهروزی فر افزود: گیلان در کنار صنعت نیازمند حضور سرمایه گذاری درحوزه های گردشگری، صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری  است. در حالی که محصولات متنوعی در بخش کشاورزی استان تولید می شود اما کمبود صنایع تبدیلی موجب شده سود کافی نصیب کشاورزان نشود.

دررابطه با فرار سرمایه گذاران از استان، پیشتر نیز«غلامرضا مرحبا» نماینده آستارا در مجلس گفته بود: مقدمات حضور سرمایه‌گذار در گیلان حتی به صورت نسبی هم فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده نشده و سرمایه‌گذاری مناسبی برای احداث تاسیسات مهم انجام نشده افزود: گلایه‌ی اصلی سرمایه‌گذاران از بروکراسی اداری بسیار پیچیده در گیلان است که این موضوع باعث دلسردی آنها شده است. متأسفانه علاقه ای درمسئولان استان برای حل این معضل وجود ندارد و حتی پنجره واحدی نداریم که سرمایه گذاران بین ادارات مختلف سرگردان نشوند.

گفتنی است سال گذشته استاندار گیلان اعلام کرده بود: گیلان دارای رتبه نخست کشور در سرمایه‌گذاری خارجی است و نرخ مشارکت اقتصادی گیلان ۴۸.۱ درصد رسیده است.

براساس اخرین شواهد و بررسی ها، آستارا با جذب بیش از ۶۲ ملیون دلار سرمایه گذاری، رتبه اول استان گیلان و شهرستان‌های مرزی کشور را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.