سفیدرود؛ چشم انتظار زمستان

بارشها 4 میلیون مترمکعب آب به سد سفید رود اضافه کرد

0 1,166

بارندگی های هفته گذشته در گیلان فقط ۴ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی سد سفید رود گیلان اضافه کرده و تاثیری در افزایش حجم آب پشت سد نداشته است.

طبق آمارهای هواشناسی، گیلان در سال زراعی امسال با ۴۰ درصد کاهش بارش ها و کاهش ۵۰ درصدی حجم ذخیره آب سد سفید رود، مواجه شد که منجر به تنش آبی و خشکسالی در برخی از اراضی شالیزاری دور از شبکه آبیاری سد سفید رود و کاهش دبی و خشکسالی در برخی از رودخانه های منتهی به تالاب انزلی شد.

 درحالیکه انتظار می رفت با بارش های هفته گذشته در استان، حجم زیادی به ظرفیت ذخایر منابع آبی استان افزوده شود اما به گفته «عمران مومنی» مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای گیلان به مرور، بارشهای هفته گذشته به میزان ۱۵ متر مکعب در ثانیه آب به سد سفید رود وارد کرده و تاثیر چندانی در افزایش ذخایر آبی این سد نداشته است. در حال حاضر بعد از یک هفته بارشهای متناوب به میزان ۴ میلیون متر مکعب آب وارد سد سفید رود گیلان شده است.

مومنی میزان ذخیر فعلی آب سد سفید رود را ۱.۵ میلیون (یک ونیم ملیون) متر مکعب اعلام کرد و گفت: نیاز آبی استان به  ۱.۷ (یک و هفت دهم میلیون) متر مکعب آب است که انتظار داریم در فصل پاییز و زمستان با بارشهای مناسب این میزان نیاز آبی جبران شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش بارشها در حوضه های آبریز رودخانه های گیلان از افزایش دبی و حجم آب در رودخانه های در معرض خشکی گیلان خبر داد.

لازم به ذکر است در حالیکه سد سفید رود به تنهایی ۸۰ درصد نیاز آبی اراضی شالیزاری استان را تامین می‌کند، اما پنج پروژه بزرگ سدسازی در استان سالهاست چشم انتظار بهره برداری هستند. بر اساس برآوردها این پنج سد توان تنظیم سالانه ۸۱۰ میلیون مترمکعب آب را دارند که به راحتی نیاز استان را در حوزه کشاورزی و حتی آشامیدنی تامین می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.