سهم نامعلوم گیلان در جذب کادر پرستاری

0 375

با ابلاغیه‌ی رییس سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت و درمان، مجوز به‌ کارگیری ۳۰۰۰ پرستار با اولویت نیروهای شرکتی و قراردادی در کادر درمان کشور صادر شد.

در حالی مجوز جذب و به‌کارگیری ۳ هزار نفر نیروی پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی (با اولویت پرستار) و با اولویت نیروهای قراردادی و شرکتی شاغل در کادر درمان برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد که به سهم استانها و تعداد مورد نیاز در جذب نیروی انسانی اشاره‌ای نشده است.

گیلان چند سالی است با کمبود کادر درمانی و پرستاری در سطح مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان مواجه است. عدم وجود زیرساخت‌های کافی، کمبود تجهیزات و نیروی انسانی و کمبود پرستار در بیمارستان‌ها بار‌ها از سوی مقامات بهداشت و درمان استان عنوان شده است. در آخرین مصاحبه ها که در جریان بحران کرونا و به کار گیری موقت کادر پرستاری شرکتی برای کمک به بیمارستانهای استان انجام شد، این کمبود حدود ۹۰۰ پرستار، تخمین زده شد.

صدور مجوز رییس سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت و درمان در بکارگیری ۳۰۰۰ پرستار با اولویت نیروهای شرکتی و قراردادی در حالی در فضای مجازی منتشر شده که کمبود کادر پرستاری درگیلان به یکی از مشکلات بخش درمان تبدیل شده است. سهم گیلان در این جذب مشخص نیست و به گفته‌ی یکی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مرور این ابلاغیه تا کنون به وزارت خانه بهداشت ودرمان ابلاغ نشده است و ما نیز در فضای مجازی آن را مشاهده کردیم.

در روزهای گذشته تعدادی از پرستاران این استان که در ایام شیوع کرونا با فراخوان دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نیروی شرکتی مشغول به کار شدند، در مخالفت با انعقاد قرارداد ۸۹ روزه از سوی دانشگاه به تجمع اعتراضی دست زده و خواستار تصمیم گیری نهایی وزرات بهداشت و درمان برای جذب به صورت شرکتی شدند. این تجمع پیشتر در مقابل وزرات بهداشت و درمان در تهران نیز برگزار شده بود.

چنانچه « طاهره زاهدصفت »سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تایید این تجمع اعتراضی پرستاران گفت: وزارت بهداشت اسفند ماه سال گذشته فراخوانی را برای شرکتی شدن پرستاران گیلانی در بحران کرونا داده بود. جدا از آنکه به آن عمل نکرده، امروز اصرار به امضای قرارداد ۸۹ روزه با پرستاران دارد. اکنون پرستاران گیلانی به هیچ وجه حاضر به امضای قراردادهای ۸۹ روزه نیستند و وزارت بهداشت باید براساس برنامه‌ریزی‌های بودجه‌ای خود برای جذب پرستاران تصمیم‌گیری نهایی کند.

وی گفته بود: فراخوان دعوت به کار پرستاران در قالب شرکتی در ابتدا برای پرستاران استان گیلان صادر شد. با توجه به اینکه علوم پزشکی به این پرستاران قول شرکتی شدن داده و همزمان وضعیت کرونا  تشدید شده است، ما نیاز مبرم به جذب این نیروها داریم.

درهمین رابطه «ارسلان سالاری » رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان چندی پیش از رایزنی با مسولان ارشد وزرات بهداشت جهت رفع مشکل جذب پرستاران بکارگیری شده در ایام شیوع کرونا در گیلان خبر داده بود و گفت: شاخص پرستار به تخت، میزان تخت های درحال توسعه در طی بحران کرونا، بررسی وضعیت نیروی انسانی آسیب دیده، در نظرگرفتن امتیاز ویژه در آزمون استخدامی وزارت بهداشت برای پرستارانی که در بحران کرونا به یاری دانشگاه آمدند دراین پیگیریها مدنظر قرار گرفته است. در جذب کادر پرستاری جدید ، پرستاران قرارداد موقت در اولویت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.