شالیکاران توان پرداخت حق بیمه را ندارند

رابطه افزایش هزینه ها در بخش کشاورزی و عدم استقبال از بیمه

0 257

آمار اعلام شده مبنی بر بیمه‌گذاری ۱۸ هزار شالیکار گیلانی، نشان می‌دهد تعداد زیادی از برنجکاران هنوز نسبت به بیمه محصول خود اقدام نکرده‌اند. در بخش محصول برنج، دولت قسمتی از حق بیمه را می‌پردازد اما در عمل شاهدیم شالیکاران از بیمه استقبال کمی به عمل می‌آورند.

خشکسالی، کمبود منابع آبی و از آن طرف بارش‌های سیل آسای باران به خصوص در زمان برداشت برنج، خسارت‌های هنگفتی را در سال‌های اخیر به کشاورزان وارد کرده است. با این وجود همچنان شالیکاران گیلانی از بیمه استقبال چندانی نمی‌کنند.

حوزه‌ی کشاورزی همواره در معرض حوادث طبیعی و تنش‌های مختلفی قرار دارد. بنابراین با توجه به اینکه حوادث غیرمترقبه همیشه در کمین است، بیمه می‌تواند دلگرمی برای کشاورزان به خصوص شالیکاران، برای جبران بروز خسارت‌های احتمالی به محصولات و سرمایه شان باشد.

با این حال کشاورزان به خصوص شالیکاران گیلانی به دلایل متعددی از جمله عدم توان پرداخت حق بیمه که ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی آن‌هاست استقبال چندانی از بیمه نمی‌کنند.

۱۸ هزار شالیکار گیلانی محصول خود را بیمه کردند

«صالح محمدی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این رابطه گفت: تاکنون ۳۴ هزار کشاورز گیلانی برای بیمه محصولات خود در بخش‌های زراعی، دامی، باغی، شیلاتی، طیور و عوامل تولید مانند ماشین‌آلات کشاورزی، سازه‌گلخانه و مراکز صیادی اقدام کرده‌ و تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

محمدی اضافه کرد: تاکنون ۱۸ هزار شالیکار گیلانی نسبت به بیمه محصول خود اقدام کرده‌اند. به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی برنجکاران و چایکاران استان تا پایان اردیبشهت فرصت دارند محصولات خود را بیمه کنند.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی و حدودا ۳۵۰ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی است. زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات در کنار برنج و چای به عنوان دو محصول استراتژیک از عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان محسوب می‌شوند. آمار اعلام شده مبنی بر بیمه‌گذاری ۱۸ هزار شالیکار گیلانی، نشان می‌دهد تعداد زیادی از برنجکاران هنوز تمایلی به بیمه محصول خود نشان نمی‌دهند.

اگر چه در بخش محصول برنج، دولت قسمتی از حق بیمه را می‌پردازد با این حال شالیکاران چندان از بیمه استقبال نکردند. از طرفی کشاورزان هنوز نتوانسته‌اند برنج سال گذشته خود را بفروشند، برنج‌ها در انبارها دپو شده و درآمد روستائیان به شدت کاهش پیدا کرده است با این حال پر واضح است که در صورت وارد آمدن خسارت و بیمه نبودن محصول، ضرر و زیان مالی بیشتری متوجه برنجکاران خواهد شد.

دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی

در همین راستا «پیمان عبدالهی‌فر» معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با مرور عنوان کرد: صندوق بیمه کشاورزی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و در بانک کشاورزی تاسیس شده است. به گفته او در گیلان بیش از ۸۵ محصول و خدمت بیمه‌ای وجود دارد و در سال زراعی گذشته ۵۴ هزار و ۲۵ نفر در این استان محصولات زراعی، باغی، دام و طیور ، ابنیه، منابع طبیعی و آبزیان خود را بیمه کردند.

عبدالهی‌فر ادامه داد: در سال گذشته به ۳۸ هزار و ۸۶۰ نفر کشاورز خسارت دیده گیلانی بیش از ۸۶۸ میلیارد ریال (حدود ۸۷ میلیارد تومان) غرامت پرداخت شد. بالاترین خسارت نیز در بخش برنج بوده که بیش از ۳۵ هزار نفر بالغ بر ۶۷ میلیارد تومان غرامت دریافت کردند.

به گفته وی در سال زراعی ۱۴۰۰ که خشکسالی رخ داد صندوق بیمه بعد از سه ماه غرامت شالیکاران گیلانی را پرداخت کرد. بنابراین با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در مورد وضعیت جوی و احتمال وارد آمدن خسارت به محصول، انتظار می‌رود شالیکاران هر چه سریع‌تر برای بیمه اقدام کنند.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان در پاسخ به این پرسش که چرا شالیکاران گیلانی از بیمه کمتر استقبال می‌کنند گفت: تولید محصول استراتژیک برنج به زنجیره به هم پیوسته‌ای از عوامل و متغیرها وابسته است. باید توجه داشت که به خصوص در سال‌های اخیر هزینه کاشت، داشت و برداشت و یا قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کرده و از طرفی اقتصاد کشاورزی آنچنان که باید با رشد همراه نبوده است. بنابراین هزینه‌های زیادی متوجه کشاورزان است و احتمالا از آنجا که کشاورزان نمی‌توانند این هزینه‌ها را به طور کامل تقبل کنند به سمت بیمه گرایش پیدا نمی‌کنند. البته دولت نیز در بحث زراعت‌ها قسمتی از خسارت‌ها را جبران می‌کند و حتی میزان این جبران خسارت‌ در بخش دام به ۷۰ تا ۸۰ درصد هم رسیده است. بنابراین امیدواریم اطلاع‌رسانی دقیقی در این باره انجام شود و تا فرصت هست شالیکاران بیشتری محصول خود را بیمه کنند زیرا حداقل در این صورت می‌توان بخشی از خسارت‌های احتمالی را جبران کرد که این خود کمک بزرگی به اقتصاد کشاورزی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.