صدور مجوز پلاسمادرمانی بیماران کرونایی

0 335

امکان اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی در گیلان فراهم شد. «جان احمد آقایی» معاون دادگستری گیلان از ورود دستگاه قضائی جهت حمایت از حقوق عامه در جریان شیوع کرونا خبر داد و گفت: پلاسما درمانی بیماران کرونایی در گیلان آغاز شد.

به نقل از تسنیم «احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان گفت: پس از گذشت حدود یک ماه از بهبودی بیماران کرونایی، بیماران بهبود یافته معاینه شده و پلاسمای خون آن‌ها پس از استحصال و جدا‌سازی، آماده استفاده بر روی سایر بیماران کرونایی می‌شود که این امر با تشخیص و تقاضای پزشک معالج قابل انجام است.

آقایی با بیان اینکه هم‌اینک در این امر استان گیلان به خودکفایی رسیده و نیازی به کمک سایر استان‌ها نیست افزود: برای انجام پلاسما درمانی بیماران کرونایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با دستور رئیس کل مکاتبه‌ای با مدیرکل سازمان انتقال خون استان انجام داده و خواستار تسریع در اجرای آن شد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نخستین مورد پلاسما درمانی بیماران کرونایی با موفقیت به انجام رسیده است ابراز داشت: هم‌اکنون متولی پلاسما درمانی مرکز انتقال خون استان گیلان است و تمام نهاد‌ها و مسئولان استان مکلف هستند در جهت صیانت از جان شهروندان گیلانی همکاری صمیمانه‌‌ای با این سازمان داشته باشند.

وی با اشاره به اعتراض شهروندان و مردم گیلان از عدم استفاده روش پلاسما درمانی در استان افزود: انتظار داریم از اقداماتی که مورد تأیید وزارت بهداشت بوده برای بهبود و تسریع در روند بهبود بیماران کرونا استفاده شود.

درهمین رابطه « بابک پاکدل خوش اخلاق» مدیرکل انتقال خون گیلان گفت : با راه اندازی دستگاه « پلاسما فرزیس » در استان امکان اهدای پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کووید ١٩ و استفاده از آن برای بهبود مبتلایان فراهم و اجرایی شد.

وی افزود: روز گذشته در نخستین روز از راه اندازی دستگاه پلاسما فرزیس ،جوان ٣۶ ساله ای از آستارا که بهبودیافته بیماری کووید ١٩ است برای نجات جان بیماران مبتلا به این ویروس پلاسمای خون خود را اهدا کرد.

وی با اشاره به تاثیر مثبت پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا بر بهبودی سایر مبتلایان گفت: بهبود یافتگان بیماری کووید ۱۹ می توانند به شکرانه بازیابی سلامتی خود به اداره کل انتقال خون گیلان در رشت  مراجعه و پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: شماره تماس واحد برنامه ریزی ، جذب و حفظ اهداکنندگان خون ٠١٣٣٣٣٣٢۶٧٠ و شماره اداره کل انتقال خون گیلان ٠١٣٣٣٣٢۶٠٠۶ آماده پاسخگویی است.

گفتنی است سالانه ٢٠٠ هزار واحد خون و فرإورده های خونی در گیلان تولید می شود که برای بیماران تالاسمی، هموفیلی ، جراحی ها و غیره مصرف می شود.در طی دو ماه گذشته به دلیل قرنطینه و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ، انتقال خون گیلان با کمبود همه‌ی گروههای خونی مواجه شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.