ضرورت آمادگی رشت در برابر بحرانهای طبیعی

0 455

گیلان از جمله مناطق حادثه خیز کشور است که در طول سالهای گذشته حوادث طبیعی از جمله زلزله ، سیلاب ، رانش و بارش برفهای سنگین را در خود شاهد بوده است . شهر رشت نیز به لحاظ جغرافیایی و قرارگیری درمرکز استان همواره  از پیامدهای حوادث و بحرانهای طبیعی و اقلیمی متاثر بوده است.

تراکم بالای جمعیت، افزایش آسیب پذیری جوامع محلی، افزایش سکونتگاهای غیر رسمی و کاهش استانداردهای ساخت و ساز درآنها از جمله نقاط ضعف و تهدیداتی است که  تاکنون متوجه شهر رشت در وقوع حوادث بوده است. لذا آگاهی از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید پیش روی مدیریت بحران در شهر رشت ضروری است.

درهمین رابطه « میرشمس مومنی زاده »  فرماندار شهرستان رشت گفت: باید از ظرفیت و مشارکت مردم در مدیریت بحران استفاده شود تا بتوانیم به سرعت برای کاهش خسارات احتمالی وارد عمل شویم.

وی با اشاره به اینکه وقوع انواع حوادث در شهرستان رشت طی سال های گذشته از جمله بارندگی های شدید، رانش کوه، زلزله و … را شاهد بودیم بر ضرورت برنامه ریزی برای  پیشگیری و مقابله با این بحرانها و حوادث تاکید کرد.

مومنی زاده از بخشداران خواست از ظرفیت دهیاران، شوراهای اسلامی به منظور آموزش به مردم و جوامع روستایی و آمادگی آنها دربرابر بحرانهای طبیعی های استفاده کنند. وی تاکید کرد شهرداری ها هم ظرفیت خوبی برای ارائه آموزش ها دارند که باید به این مهم توجه شود.

وی برگزاری مانورهای تمرینی درسطح شهرستان رشت را حائز اهمیت دانست و گفت: مانورهای مختلف به منظور ایجاد آمادگی های لازم باید با گستره و فراوانی بیشتر دنبال شود.

گفتنی است وقوع زلزله ۷ ریشتری در ۳۰ سال در شهرستان رودبار علاوه برآسیب‌های جدی به سد سفیدرود و نیروگاه لوشان خسارات زیادی به  پل‌ها، جاده‌ها، بیمارستان‌ها، سازه‌های عمومی و مسکونی شهرستان رشت  وارد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.