ماهی سفید گیلان درمعرض انقراض قرار گرفت

0 1,038

در حالیکه ورود فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی به تالاب انزلی، شمارش معکوس مرگ ماهیان تالاب انزلی را از سالهای گذشته رقم زده، دیروز همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب‌ها با شعار آب و تالاب‌ها، اعلام شد; ماهی سفید تالاب انزلی در معرض انقراض قرار گرفته است.

 «محمد کازرونی منفرد» رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالابها از انقراض ماهی سفید در تالاب انزلی خبر داد.

کازرونی با تأکید بر اینکه تالاب انزلی مهم‌ترین زایشگاه ماهی سفید نژاد پاییزه است اما به دلیل صیدهای غیرمجاز، درحال حاضر تنها ۲ درصد ماهیان موجود در تالاب انزلی به ماهی سفید اختصاص دارد گفت: حدود ۳۰ راهکار برای این تهدید شناسایی شده که در مرحله جمع‌بندی قرار داریم.

تالاب انزلی یکی از زایشگاه‌های اصلی پرورش انواع ماهی‌های فلس‌دار و به ‌ویژه ماهی سفید معروف استان گیلان به ‌شمار می‌رود. آلودگی تالاب از شمار ماهیان فلس‌دار تالاب به میزان قابل توجهی کاسته شده است. پیشتر کارشناسان زیست محیطی اعلام کرده بودند: ۸۰ فاضلاب انسانی گیلان وارد اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریای خزر می‌شود و تنها حدود ۱۷ و نیم درصد وارد سیستم تصفیه فاضلاب می‌شود و تا سالهای آینده تالاب انزلی دیگر قابلیت بهره برداری شیلاتی نخواهد داشت.

درهمین رابطه پیشتر«ساسان کفایی» مدیر کل محیط زیست گیلان، با اشاره‌ به اختصاص ۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان اعتبار ویژه‌ی دولت برای اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب انزلی گفته بود: نجات تنوع زیستی تالاب انزلی در گرو کاهش آلودگی‌های ورودی فاضلاب انسانی و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی است. در حال حاضر تالاب انزلی با کاهش تراز آبی دریای خزر مواجه است و سالانه رسوبات فراوانی در این تالاب بارگذاری می‌شود. لذا نخستین گام برای حفاظت و احیای تالاب انزلی فعال سازی دبیرخانه تالاب‌های استان است.

گفتنی است تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزند. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد و از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شده و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.