مراجعه ۹ هزار نفر برای بیمه بیکاری در گیلان

رییس تشکیلات خانه کارگر استان اعلام کرد:

0 457

 در حالی روز کارگر امسال فرا رسید که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد توسط شورای عالی کار هم نتوانست امنیت شغلی کارگران را تامین و جوابگوی معیشت حداقلی آنها در زیر خط فقر باشد. امروز فشار بیش از حد اقتصادی و مشکلات معیشتی زندگی کارگران را بیش از هرقشر دیگری در تنگنا قرار داده و نبود تشکلهای صنفی و مطالبه گر،عدم امنیت شغلی و قراردادهای موقت چندماهه، مجال هر گونه اعتراض و مطالبه را از کارگران دریغ کرده است.

بنابر آمارهای رسمی در حالیکه دولت خط فقر را ۱۱ میلیون تومان اعلام کرده اما دستمزد ۶ میلیونی کارگر در برابر تورم ۴۰ درصدی، جمعیت زیر خط فقر کشور را به ۴۲ میلیون نفر افزایش داده است.

در عین حال علاوه برمشکلات اقتصادی و رکود ناشی از کرونا، افزایش دستمزد بهانه خوبی به برخی از کارفرمایان داده  تا به تعدیل و اخراج کارگران اقدام کنند. آمارها از افزایش بیکاری و اخراج کارگران واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی در استانهای مختلف کشور از جمله گیلان حکایت دارند. بطوریکه  به گفته «حسن ایزدی» رییس تشکیلات خانه کارگر گیلان طی دوسال گذشته، تعداد کارگران مراجعه کننده برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی  به ۹ هزار نفر رسیده است.

 «حسن ایزدی» در ادامه به مرور اظهار کرد: جامعه کارگری استان بالغ بر ۴۰۰ هزار بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی است که ازاین تعداد ۱۵۱ هزار بازنشسته و ۲۷۰ هزار نفر بیمه شده اجباری زیر نظر کارفرما در صنایع و کارگاه های تولیدی و مابقی در بخش های ساختمانی، رانندگان، بیمه های اختیاری و صنوف به فعالیت مشغول هستند.

ایزدی افزایش دستمزد کارگران را در امنیت شغلی و ادامه کار آنها فعلا بی تاثیر دانست و افزود: کارفرمایان صنایع و واحدهای تولیدی به دلیل مالیات هزینه های آب، برق ، گاز و بهره های بانکی اقدام به اخراج کارگران می کنند. با توجه به اینکه یک ماه از سال و پرداخت حقوق جدید گذشته هنوز اثرات منفی افزایش دستمزد در اخراج کارگران نمایان نشده و در دو الی سه ماه آینده شاهد اخراج و تعدیل نیرو خواهیم بود.

رییس تشکیلات خانه کارگر گیلان به عدم اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: افزایش حقوق بازنشستگان که در اسفند ماه گذشته برای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شد، هنوز اجرایی نشده است. تعداد بازنشستگان گیلانی شامل افزایش حقوق ۱۵۱ هزار نفر است.

 وی با ابراز تاسف از نبود امنیت شغلی اضافه کرد: وجود قراردادهای سه، دو و یک ماهه و بعضا سفید امضا از معضلات جامعه کارگری است که بیشتر در بخش صنوف دیده می‌شود.

در حال حاضر در استان بالغ بر ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در رکود و تعطیلی به سر می برند. ان درحالیست که در بسیاری ازاین واحدها، سوله های بزرگ و کوچکی وجود دارد که نیازمند اراده مسوولین صنعت استان درسرمایه گذاری و اشتغالزایی دوباره است.

ایزدی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان در قالب جامعه کارگری زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند از نبود بیمارستان تامین اجتماعی در سایر مناطق استان انتقاد کرد و گفت: تنها بیمارستان تامین اجتماعی رشت جوابگوی جامعه کارگری استان نیست.

رییس تشکیلات خانه کارگر گیلان همچنین ازعدم صدور مجوز تجمع و راهپیمایی در روز کارگر انتقاد کرد و گفت: بعد از انقلاب حداقل تا ۱۶ سال موفق به برگزاری تجمعات صنفی شدیم اما در سالهای اخیر با درخواست ما برای تجمع موافقت نمی شود و به ناچار تجمع حداقلی کارگری در محل خانه کارگر برگزار می کنیم. این درحالیست که تنها خواسته کارگران اینست که در روز جهانی کارگر، بتوانند با تجمع و راهپیمایی مطالبات و مشکلات صنفی و معیشتی خود را اعلام و قطعنامه صادر کنند.

  حسن ایزدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان بالغ بر ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در رکود و تعطیلی به سر می برند اظهار کرد: در بسیاری ازاین واحدها سوله های بزرگ و کوچک وجود دارد که نیازمند اراده مسوولین صنعت استان درسرمایه گذاری و اشتغالزایی دوباره است.

 وی با انتقاد از اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تجمع کارگری حضور پیدا نمی کنند خواستار جدیت نمایندگان در رفع مشکلات کارگری استان شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.