ورود زباله شهرهای دیگر به تموشل ممنوع شد

به دستور دادستان لاهیجان:

0 421

بعد ازاینکه دپوی بیش از ۳۰ سال زباله در سراوان رشت مشکلات زیست محیطی زیادی را برای اهالی منطقه به وجود آورد و آنرا به یک بحران ملی زیست محیطی بدل کرد،  برخی از مسوولان گیلان از تعطیلی آن تا پایان سال و جایگزینی مرکز جدیدی در شهرستان رودبار خبر دادند که به شدت مورد مخالفت نماینده مجلس و نماینده ولی فقیه این شهرستان قرار گرفت. حال برخی شنیده ها از انتقال زباله رشت و شهرهای اطراف به مرکز دفن زباله در تموشل لاهیجان حاکی است. انتشارهمین خبر کافی بود تا دادستان لاهیجان ورود زباله سایر شهرهای استان به مرکز دفن زباله در تموشل را ممنوع اعلام کند.

در بخشی از دستور «ابراهیم انصاری» دادستان لاهیجان خطاب به دستگاه‌های مربوطه آمده،«با توجه به این که گزارش‌های دریافتی دلالت بر انتقال زباله سایر شهرهای استان به مرکز دفن پسماند تموشل لاهیجان در یوم جاری واصل شد، به جهت این که این مرکز ظرفیت لازم در جهت دفن پسماند خود شهرستان لاهیجان را در آینده ندارد، لذا در راستای جلوگیری از هر گونه مسائل ومشکلات مرتبط با دفن پسماند و همچنین موضوع‌های مرتبط با محیط زیست و سلامت مردم منطقه و نیز موضوع‌های اجتماعی، در راستای ماده ۲.۵ از دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه دستور جلوگیری از ورود زباله سایر شهرهای استان به مرکز دفن زباله لاهیجان صادر شده است.»

تموشل روستایی کوهستانی در ۵ کیلومتری شهر لاهیجان بیش از ۳۰ سال است که به محلی برای دپوی زباله ۳۰۰ روستا و سه شهرستان حوزه شرق گیلان تبدیل شده است. مرکزی که با دپوی روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله پس از سراوان رشت دومین مکان دپوی زباله درشرق گیلان است و طی سالهای گذشته آسیب‌های زیست‌ محیطی زیادی ازجمله نفوذ شیرابه به آبهای زیرزمینی و آلودگی رودخانه‌ها را در منطقه موجب شده است.

به گفته فعالین زیست محیطی با توجه به شدت تخریب محیط‌زیست و آلودگی‌های ناشی از دپوی زباله در تموشل، علیرغم وعده های مسوولان این محل نه تنها ساماندهی نشد بلکه به سراوانی جدید در لاهیجان تبدیل شده و مدت‌ها است که مردم روستاهای هم‌جوار منطقه تموشل، از بوی بد و آسیب‌های زیست‌محیطی حاصل از دپوی زباله در این منطقه رنج می‌برند.

لازم به ذکر است پیش از این سال گذشته «علی اوسط اکبری مقدم» معاون وقت هماهنگی امورعمرانی استانداری ازتحقق بودجه‌ی پیش بینی شده برای مرکز دفع زباله شهرستان لاهیجان و بهسازی این مکان طی سه سال آینده خبرداده بود.

وی از انعقاد قرارداد با پیمانکار برای ساماندهی این مرکز خبر داد و افزود:عملیات اجرایی پروژه تثبیت و بهسازی محل دفن زباله شهرستان لاهیجان آغاز شده است.

وعده‌ی بهسازی دفن زباله در تموشل درحالی عنوان شد که سال گذشته «پویا شهشانی» مدیرکل سابق پسماند استانداری گیلان نیز از تخصیص ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌ی مدیریت پسماند شهرهای رشت، لنگرود، رودسر و انزلی خبرداده و سهم شهرستان لاهیجان درحوزه‌ی ساماندهی دفن زباله را ۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

همچنین شهردار وقت لاهیجان نیز در ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ از انعقاد تفاهم‌نامه بین سرمایه‌گذار خارجی و شهرداری لاهیجان برای احداث اولین نیروگاه تولید برق از زباله به ظرفیت ۱۵۰ تن در روز و به ارزش ۳۵ میلیون دلار در محل دپوی زباله لاهیجان (روستای تموشل) خبر داده بود که تا کنون اجرایی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.