مرگ باکلانها؛ انتخاب طبیعت برای بقای گونه‌ها

مدیر محیط زیست شهرستان آستارا خبر داد؛

0 149

مدیر محیط زیست شهرستان آستارا، مرگ تعدادی پرنده باکلان در تالاب حفاظت شده استیل آستارا را طبیعی عنوان کرد و گفت: نگرانی از بابت شیوع آنفولانزای پرندگان در این تالاب وجود ندارد.

پنجشنبه گذشته انتشار عکس مرگ تعدادی باکلان در تالاب استیل شهرستان آستارا که توسط اهالی بومی منطقه گزارش شد، به نگرانی مردم منطقه درباره شیوع آنفولانزا در پرندگان بومی این تالاب دامن زد.

در همین رابطه «محمدرضا سلامی» رییس اداره محیط زیست شهرستان آستارا در پاسخ به سوال مرور، مرگ این تعداد باکلان در فصل زاد و ولد را طبیعی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در فصل زادآوری باکلان ها هستیم و به این دلیل که در طبیعت همیشه انتخاب طبیعی برای بقای گونه ها وجود دارد، جوجه های ضعیف باکلان ها که توان ایستادن بر روی شاخه ها را ندارند به داخل آب افتاده و تلف می‌شوند.

وی تاکید کرد: عملیات نمونه برداری از لاشه چند پرنده باکلان توسط کارشناسان اداره محیط زیست آستارا انجام شده و تالاب استیل آستارا به همراه پرندگان بومی تحت کنترل ماموران یگان حفاظت از محیط زیست قرار دارند.

یک کارشناس پرنده نگری استان نیز با تایید این نکته به مرور اظهارکرد: مرگ و تلفات جوجه  های پرندگان در محیط های آبی و تالابی امری طبیعی بوده که بسیار رایج است. بطوری که حتی برخی پرندگان مانند لک لک ها فرزندان ضعیف خود را می‌خورند و یا از لانه به پایین پرت می‌کنند.

لازم به ذکر است: باکلان یک پرنده آبزی و مهاجر است که در زیستگاه‌های شمالی کشور به صورت زادآور و بومی زندگی می‌کند. شکار، صید  و خفگی در تور صیادان، عامل اصلی تهدید باکلانها در محیط های آبی استان است. پاییز سال گذشته نیز تعدادی از این پرندگان در ساحل جفرود شهرستان خمام به علت خفگی درتورصیادان تلف شدند.

تالاب حفاظت شده استیل با ۱۳۸ هکتار وسعت که در هفت کیلومتری بندر آستارا در گیلان واقع شده است. این تالاب هر ساله با شروع فصل سرما میزبان گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری و شمال اروپا است. تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این تعداد ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.