مشکل آب شرب؛ چالش روستاییان گیلان

0 652

«محمدحسین قربانی» نماینده مردم آستانه‌اشرفیه درمجلس گفت: مدیریت آبفار گیلان انتظارات مردم این استان را در مناطق شرقی استان برآورده نکرده است.

قربانی افزود: مشکلات حوزه آب شرب روستایی گیلان از چالش‌هایی است که بارها برای اصلاح روند آن به دولت و وزرای مربوطه تذکر داده‌ام.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود مشکلات فراوان درحوزه آب شرب روستایی در آستانه‌ اشرفیه و شهرهای شرقی گیلان را غیر قابل قبول بیان کرد و گفت: در گیلانی که با کندن یک متر از زمین آن به آب می‌رسیم مردم روستاهای آن از نعمت برخورداری آب شرب سالم و بهداشتی محروم هستند.
قربانی وجود برخی ایرادات در زیرساخت‌ها، عدم تأمین منابع اعتباری و یا فرسودگی لوله‌ها و خطوط انتقال آب را ازجمله مشکلات پیش‌روی حوزه آب شرب روستایی گیلان دانست.

در سالهای اخیر با توجه به مهاجرتهای صورت گرفته از دیگر شهرهای کشور به روستاهای استان دیگر لوله های انتقال آب شرب روستایی جوابگوی مصرف کنندگان نیست. فرسودگی شبکه های آبرسانی روستایی، تغییر الگوی مصرف و افت فشار آب یکی از مشکلات روستاییان مناطق مختلف استان است. در گیلان ۳۰۱ هزار نفر مشترک آب و فاضلاب هستند که حدود ۱۸۰۰ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

«مهرداد لاهوتی» نماینده مردم لنگرود نیز پیشتر با انتقاد از انتقال بخشی از آب روستایی برای تامین نیاز آب شرب شهری گفت: این مساله موجب کیفیت پایین آب شرب در روستاها شده است. متاسفانه علت این موضوع مشخص نیست. آبفار متولی تامین آب روستایی است و باید ابتدا روستاها تامین آب شوند و در صورت ازدیاد آب به جهت تعامل با آب و فاضلاب شهری می تواند انتقال آب انجام شود.

از سوی دیگر مدیر عامل آبفار گیلان از اختصاص اعتبار ۸۰ میلیارد تومان درحوزه آب و فاضلاب روستایی استان خبر داد و گفت: امیدواریم شاهد شتاب خوبی درحوزه تامین آب شرب روستایی باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.