مناسب سازی ادارات و دستگاههای گیلان، پایین تر از میانگین کشوری

0 368

محدودیت فضاهای حرکتی برای افراد کم توان، بی توجهی مدیریت شهری به نیازهای آنها، دسترسی ضعیف به خدمات عمومی درسطح معابر، نامناسب بودن بسیاری از کاربری های شهری و توسعه ناهماهنگ بعضی از خدمات مرتبط با افراد کم توان از مسایلی است که جامعه معلولین را از تساوی فرصت ها و دسترسی آزادانه به انواع خدمات شهری محروم می سازد.

امروز «حسین نحوی‌نژاد» مدیرکل بهزیستی گیلان درگفت وگو با مرور با بیان اینکه عملکرد دستگاههای اداری استان در مناسب‌سازی فضای ادارات و بانکها برای استفاده معلولان مطلوب نیست گفت: بانکها، حمل و نقل عمومی و سرویس های بهداشتی پایین ترین وضعیت همسطح سازی و متناسب سازی فضای شهری برای جامعه معلولین استان را دارند.

وی با بیان اینکه مناسب سازی فضای شهری توسط شهرداری ها از جمله پارکها و فضای سبز و اماکن تفریحی از ۳۰ درصد سال گذشته به ۴۰ درصد رسیده است افزود: ورودی رمپهای ورودی به خیابانها و معابر نیز۶۵ درصد رشد داشته است. اما در بخش مناسب سازی فضای ادارات و دستگاهها، پایین تر از میانگین کشوری هستیم. بدترین وضعیت متعلق به بانکهای استان است که تابع اجرای قانون مصوب در این زمینه نیستند.

نحوی نژاد همچنین با اشاره به اینکه فقط در ۲۵ درصد سرویس های بهداشتی و ۱۰ درصد حمل ونقل عمومی استان بحث مناسب سازی اجرا شده گفت: دراین بخش به شدت نیازمند همسطح سازی برای معلولین استان هستیم.

درهمین رابطه سال گذشته فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی شهر رشت  ازخرید ۱۵ دستگاه اتوبوس برای شهر رشت که شاخص‌های مناسب سازی استفاده معلولان طبق استاندارد جهانی در آن‌ها لحاظ شده است خبرداده و گفته بود: اصلاح، ترمیم و مناسب سازی ۵ محورمهم در۵ نقطه شهری وترمینال ورودی رشت و تعویض کفپوش های بازار قدیمی برای تردد معلولان در دستور کار شهرداری قرار دارد.

اما این وعده مانند بسیاری از طرح و برنامه‌های دیگر عملی نشد.

گفتنی است در حال حاضر حدود ۴۳ هزار معلول در گیلان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که حدود ۴۰ درصد از این معلولیت ها جسمی و حرکتی، ۲۵ درصد ذهنی خفیف تا خیلی شدید، ۱۵ درصد گروه کم شنوایی و ناشنوایی، ۱۰ درصد اختلالات بینایی و بقیه بیماران روانی مزمن و سایر معلولیت ها را شامل می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.