منطقه آزاد انزلی، نیازمند مدیرانی از جنس منطقه آزاد است

0 267

احمد طاهری، رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در یادداشتی برای مرور و خطاب به سخنگوی دولت نوشته است:

جناب آقای سید احسان خاندوزی، سخنگوی محترم اقتصادی دولت

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند، سه هفته از برکناری عیسی فرهادی از ریاست هیات مدیره منطقه آزاد انزلی می‌گذرد. مدیری که از دوم مرداد سال گذشته بر مسند ریاست این سازمان تکیه زد تا روزهای اخیر که عمر کاری وی به یکسال نیز نرسید. فرهادی از جمله مدیرانی بود که تا پیش از این تجربه مدیریتی در حوزه مناطق آزاد را نداشت. علیرغم اذعان دولت به رونق مناطق آزاد از طریق انتصاب مدیران غیرسیاسی و غیرسفارشی، اما چنین نشد و علیرغم همدلی و همراهی مدیران و فعالان بخش خصوصی منطقه، با مدیر معزول و سابق، برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت این سازمان اقتصادی و زیربنایی سامان نیافت. مدیری که در طول یکسال گذشته با بخشهای مختلف منطقه آزاد انزلی آشنا شد و در صوت تداوم کار می‌توانست هدایت امور منطقه را بدست گیرد.

با این حال تغییر فرهادی که نه به علت ناکارآمدی، که در پی نزاع‌های میانی قدرت شکل گرفت، تکاپوی گروههای مختلف برای جایگزینی وی را افزایش داد. اما نوع تعرفه افراد برای کسب مدیرکلی این سازمان مهم اقتصادی، تکرار روندهای نامتعارف و غیراصولی گذشته اعم از فشارهای سیاسی و باندی بر عرضه افراد غیرمتخصص و ناآشنا به مباحث مناطق آزاد است. دولت که در ابتدای فعالیت خود وعده‌ی رونق اقتصادی و افزایش حمایت از تولید و اشتغال را داده بود، در عمل راه دولت‌های قبلی را بلکه با سرعت‌ بیشتر در تغییر و جابجایی مدیران در پیش گرفت.

نگاهی به تجربه مدیران باسابقه در سازمان منطقه آزاد انزلی به ما می‌گوید این سازمان از نظر منابع انسانی دارای مدیرانی است که برخی از آنان توانسته‌اند نه یک شبه بلکه با گذراندن سالها دانش اندوزی، راه توسعه منطقه آزاد انزلی را بیاموزند و آن را به نیروهای جوان تر تسری دهند. اما هم اکنون نام‌هایی برای احراز پست مدیرعاملی این سازمان تعرفه و شنیده می‌شود که حاوی پیام‌هایی است و نشان می‌دهد باز هم در آستانه‌ی تکرار انتخاب غیرهوشمندانه مدیران و جایگزینی افرادی کم تجربه و در نهایت تغییر و آسیب به جایگاه مدیریتی این نهاد هستیم.

در حالیکه شناسایی افراد متخصص و کارآزموده کار چندان سختی برای مجموعه دولت نیست. مدیرانی در حوزه های اقتصادی،  فرهنگی، توسعه مدیریت، بندری و .‌‌.. که فارغ از اختلاف نظر و سلیقه با انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی دارای هوش، تخصص، تحصیلات و تجربه و کارآمدی  لازم بوده و با صرف هزینه همین منطقه آزاد پرورش یافتند و خدمات شایسته‌ای در بخش‌های اقتصادی و بندری و مدیریتی داشتند و درواقع سرمایه های ارزشمندی این منطقه هستند. انتخاب چنین مدیران بومی که مورد حمایت ما قرار دارند، علاوه بر اینکه به صرفه و صلاح توسعه منطقه آزاد انزلی است می‌تواند از هدر رفت منابع و سرمایه نیروهای انسانی جلوگیری کند. مدیرانی که از جنس خود منطقه آزاد هستند و می‌توانند به رشد و پیشرفت منطقه کمک کنند. ضمن اینکه مدیران نام آشنا و با تجربه می‌توانند حلقه واسط برای آموزش مفاهیم مدیریتی برای کارشناسان جوان انقلابی باشند.

لازم به تاکید و توضیح دوباره است که تغییر پی در پی مدیران چه خسارات جبران ناپذیری را متوجه رونق اقتصادی منطقه، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، راکد ماندن طرح‌ها و پروژه های تعیین شده و … خواهد کرد.

مجموعه‌ی دولت خدمتگزار خود واقف است که اکنون جایگاه مناطق آزاد کجاست و ما چه اندازه از کشورهایی چون چین و امارات یا مالزی که قانون اداره مناطق آزاد کشور اتفاقا از همین کشورها نشات گرفته عقب افتاده‌ایم؟ و چرا آنان توانستند در رقابت با سرزمین اصلی، صادرات چند برابری را تجربه کنند ولی ما نتوانستیم؟ بنابراین در کنار اصلاح یکسری قوانین و بروکراسی‌های اداری و قوانین جامع مربوط به مناطق آزاد، لازم است منطقه آزاد انزلی که از کریدورهای اصلی تجارت با کشورهای حاشیه خزر و جهان است دارای ثبات مدیریتی(با تاکید بر گزینش مدیر شایسته و کارآزموده) و در پی آن امنیت سرمایه‌گذاری باشد.

جناب آقای سید احسان خاندوزی،

نیک می‌دانید که تغییر یک مدیر تنها تغییر آن مدیر نیست و در پی آن مدیران و معاونان بسیاری تغییر خواهند کرد که در نبود قانون جامع و استراتژیک ما تنها شاهد آمد و شد انبوهی از مدیران کارنابلد و غیرمتخصص در منطقه آزاد انزلی خواهیم بود. تبعا این موضوع هزینه های بسیاری را ابتدا بر بیت المال و سپس هر گونه فعالیت اقتصادی و کارآفرینی خواهد کرد.

در حالی که ما نیازمند انتصاب مدیرانی بومی و با تجربه که مورد تایید دستگاههای نظارتی نیز باشند هستیم که دریچه‌های اقتصاد ملی و تحریم شده کشور را به روی اقتصاد جهانی باز کنند و راه آن را بلد باشد. حال سوال اینست اگر مدیران بومی و از بدنه منطقه آزاد انزلی مورد تایید دستگاه نظارتی برای احراز مدیرکلی این منطقه نیستند چرا همچنان در بدنه این سازمان حضور و فعالیت دارند؟ و اگر مورد تایید هستند چرا برای انتخاب افراد شایسته و مدیران باتجربه از جنس مناطق آزاد اقدامی نمی‌شود؟ چرا در دولت جدید هم همچنان شاهد ورود افرادی سفارشی و حتی غیرمتخصص در حوزه کارشناسی هستیم؟ بهتر نیست دولت محترم یکبار از خود سوال کند دستاورد دو هیئت مدیره فعلی این سازمان که به سرعت هم تغییر کردند برای رونق اقتصادی و تجاری گیلان و کشور چه بوده است؟ در حالیکه دو عضو هیات مدیره قبلی با ۸ سال سابقه کار، بدون دلیل کارشناسی کنار گذاشته شدند و افرادی بر سر کار آمدند که سابقه‌ی حتی حضور در جلسات هیات مدیره را نداشتند! حال سوال اینست که انتخاب این افراد چه منافعی را متوجه گیلان و کشور کرده‌اند؟ اگر منافعی هم داشته باشند به ما مدیران بخش خصوصی آموزش بدهید که این منافع چگونه با دورکاری و بدون تخصص و تجربه ممکن است؟

واقعیت امر این است که نبود مدیران کم تجربه و ناهماهنگ با مجموعه‌ی منطقه آزاد انزلی، این سازمان و مجموعه فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان و بازرگانان را با خسارت های متعددی مواجه می‌کند در حالیکه مدیران پی در پی می‌روند و می‌آیند اما آنچه که بر جای می‌ماند مجموعه فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان منطقه‌ با انبوهی از مشکلات زیرساختی چندین ساله و طرح و برنامه‌های بر زمین مانده است. موضوعی که خلاف نیات مقام معظم رهبری برای توسعه اقتصادی و رشد اشتغال و شایسته‌گزینی مدیران است. بنابراین مطالبه جدی ما انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی دوری از انتخاب سلیقه‌ای و سفارشی مدیران و تمرکز بر داشتن نقشه راه رونق اقتصادی آن است. ما اعضای انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی کما فی السابق به روال گذشته این آمادگی را داریم که برای معرفی مدیران شایسته و جهادی و با تجربه به دولت مشورت داده و حتی کارآمدی مدیر پیشنهادی را نیز تضمین کنیم. تقاضا و مطالبه جدی ما این است که اجازه ندهید منطقه آزاد انزلی به جای ایفای نقش در کریدور شمال-جنوب به کریدور مدیران ناآشنا به مباحث منطقه آزاد تبدیل شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.