موالید گیلان ۴.۳ درصد کاهش یافت

گیلان در شیب تند کاهش جمعیت قرار گرفت

0 143

تلاش برای جوانی جمعیت در گیلان همچنان روی نوار شکست قرار گرفته و حتی اجرای طرح های حمایتی و بیمه ای قانون خانواده و جوانی جمعیت نتواسته انگیزه ای برای فرزندآوری خانوارهای گیلانی باشد و کاهش فرزندآوری و جمعیت در استان شیب تندی را طی می‌کند.

امروز مدیرکل ثبت احوال گیلان، با اشاره به ثبت ۱۹۱۹۶ واقعه ولادت در سال ۱۴۰۲، از کاهش ۴.۳ درصدی موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

«امیر حسن زاد» در نشست خانواده، هویت مادری و جوانی جمعیت» استانداری گیلان اظهار کرد: سال گذشته با ثبت ۱۴۶۵۲مورد ازدواج، شاهد کاهش ۱۰.۸ درصدی ثبت ازدواج در سال ۱۴۰۲ هستیم. میانگین سن مادران در تولد فرزند اول نیز در گیلان و کشور به ترتیب ۳۰.۷۱ سال و ۲۹.۸۲ سال بوده است.

وی با بیان اینکه از این میزان موالید در سال گذشته، ۱۴۹۶۱ واقعه شهری و ۴۲۳۵ واقعه روستایی بوده است افزود: ۱۸۹۱۶ واقعه وفات طی سال گذشته ثبت شد که در این بخش نیز  رشد ۴.۳ درصدی داشتیم.

 حسن زاد افزود: خمام دارای بیشترین افزایش واقعه ولادت و فومن دارای بیشترین کاهش واقعه ولادت بوده است.

وی میانگین سن ازدواج مردان و زنان را نیز به ترتیب ۲۸.۹۸ سال و ۲۵.۶۱ سال اعلام کرد و گفت: نقشه روزآمد تراکم جمعیت با توجه به پراکندگی خانواده‌ها را در دستور کار داریم که با همکاری مرکز آمار ایران و اداره کل مهاجرین و اتباع خارجی و بر پایه داده‌های مکانی انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان از اره اندازی فاز اول اتاق رصد جمعیت استان خبر داد.

 لازم به ذکر است: امروز «محمدتقی آشوبی» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با عنوان «خانواده، هویت مادری و جوانی جمعیت» اظهار کرد: در صورتی که رشد جمعیت در گیلان به همین منوال و با کندی پیش رود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. ضمن اینکه ۵۰ سال آینده نسل گیلک از بین خواهد رفت.

گیلان رتبه اول سالمندی کشور را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.