نبود بانک اطلاعاتی ازموسیقی نواحی گیلان

0 505

رییس انجمن موسیقی گیلان از نبود بانک اطلاعاتی هنرمندان فعال در موسیقی نواحی گیلان خبرداد.

«محمدرضا صفرپور» رییس انجمن موسیقی گیلان با اشاره به عدم تهیه و تدوین یک بانک اطلاعاتی از فعالان حوزه‌ی موسیقی به ویژه پیشکسوتان موسیقی نواحی گفت: نبود چنین بانک اطلاعاتی یک نقص محسوب شده و یکی از مواردی که با تشکیل کانون‌های تخصصی موسیقی به دنبال آن هستیم تهیه همین بانک اطلاعاتی است.

وی  به راه اندازی کانون های تخصصی موسیقی این استان اشاره کرد و گفت: موسیقی گیلان به گالشی، تالشی، شهری و آئینی و تعزیه تقسیم بندی می‌شود. یکی ازمهمترین برنامه‌های انجمن موسیقی گیلان برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها تشکیل کانون‌های تخصصی موسیقی در این استان است. با تشکیل این کانون‌ها متخصصان حوزه‌ی موسیقی در استان گیلان دورهم گرد آمده و با هم افزایی و گفتگو نیازهای اهالی موسیقی را رصد کرده و راهکارهای تقویت و ارتقای جایگاه این هنر در استان را فراهم می‌کنند.

گفتنی است گیلان در حوزه‌‌ی فرهنگی و هنری بسیارغنی بوده و می‌توان این استان را در زمره‌ی پایتخت هنرهای تجسمی محسوب کرد. موقعیت جغرافیایی و برخوداری این استان از طبیعت جلگه ، کوهستان ، جنگل‌، دریا ، مزرعه و شالیزار در موسیقی نواحی مختلف گیلان به خوبی نمایانگر است و ریشه در فرهنگ و تمدن ساکنان آن دارد. موسیقی نواحی گیلان دو کانون اصلی کاملاً متفاوت، یکی منطقه دیلمان در شرق و دیگری منطقه تالش در غرب دارد که در نواحی مرکزی استان با هم ترکیب شده‌اند.از منظر کلی می‌توان موسیقی نواحیِ استان گیلان را از نظر قومی، زبانی و فرهنگی، به دو بخش گیلکی (گیلی) و تالشی تقسیم کرد. موسیقی این دو منطقه که تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، در برخی از مناطق مرکزی استان با ‌هم ادغام شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.