نقص ایمنی در همه‌ی اماکن تجاری و عمومی رشت

0 364

وقوع آتش سوزیهای پی در پی در ساختمانهای اداری، عمومی و درمانی که روزانه تردد بسیاری در آنها صورت می‌گیرد، به یکی از چالش های مدیریت شهری در کشور تبدیل شده است. بعد از حادثه‌ی پلاسکو، این روزها آتش سوزی کلینک درمانی در تهران، بار دیگر توجهات کارشناسان را به لزوم ایمن سازی ساختمانهای عمومی سوق داده است. در شهر رشت نیز آتش سوزی ساختمان ۵ طبقه و فروشگاه و انبار لوله در کوچصفهان یکی از بزرگترین حوادث آتش سوزی در یک ماه گذشته بوده است.  میزان ایمنی و لزوم رفع نواقص در ساختمانهای عمومی و پرتردد رشت را از «شهرام مومنی» سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری رشت پرسیدیم.

«شهرام مومنی » به مرور گفت: درچند سال اخیر سازمان آتش نشانی به صورت دقیق روی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان کار کرده و موارد ایمنی که مربوط به حوزه‌ی آتش نشانی بوده را به صورت جدی مورد بررسی و اجرا قرار داده است. در حال حاضر تمام ساختمان هایی که در سطح شهر ساخته می‌شوند، می بایست مطابق با ضوابط مبحث سوم ایمن سازی شده باشند، درغیر این صورت سازمان آتش نشانی مانع صدور پایان کار برای آنها می‌شود.

مومنی، نبود اهرم اجرایی و فشار به مالکین و هیات امنای ساختمانهای عمومی را یکی از مشکلات سازمان عنوان کرد و افزود: آتش نشانی از اهرم اجرایی قوی برای ورود سریع به رفع نقص برخوردار نیست و فقط در حد شناسایی و هشدار می‌تواند ورود کند. این درحالیست که برطبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها آتش نشانی مجاز است با مشاهده‌ی خطر برای رفع آن ورود کند اما متاسفانه مالکین همکاری نمی‌کنند و شهرداری وآتش نشانی به دلیل زمان بر بودن پروسه و نداشتن اهرم اجرایی قوی نمی‌توانند کار را سریع پیش ببرند و از دیگر وظایف خود دور می‌شوند. از این رو در این بخش نیازمند ورود دادستانی هستیم.

سرپرست آتش نشانی رشت با تاکید به انجام بازدیدهای دوره‌ای از اماکن تجاری وعمومی و درمانی افزود: طبق شواهد همه‌ی ساختمانهای بازدید شده در سطح رشت، دارای نقص ایمنی هستند. درطی  ۳ ماه گذشته، ۴۷۰ مورد بازدید داشتیم که متاسفانه درهمه‌ی آنها نقص ایمنی مشاهده شده که این موارد را به دادستانی اعلام کردیم.

مومنی با اشاره به بازدید از بیمارستانها و کلینیک های درمانی رشت در سال ۹۸ گفت: همه‌ی این مراکز دارای نقص ایمنی هستند. کارشناسان سازمان این نواقص را احصا و هشدارهای لازم را به مدیریت این مراکز اعلام کرده اند. این نواقص بیشتر در بخش سیستم تاسیسات و هشدار اعلام حریق مشاهده شده که نیازمند تعمیرات و نگهداری پس از احداث هستند. اما متاسفانه ۹۵ درصد موارد اعلام شده تا کنون رفع نقص نشده اند.

وی در خصوص ایمنی ساختمانهای عمومی و اداری رشت ادامه داد: در سال ۹۷ ، ۸۳۷ مورد و در سال ۹۸،  ۳۴۶ مورد بازید از اماکن تجاری ، صنعتی ، آموزشی و عمومی انجام دادیم که در این بخش هم  تا کنون رفع نواقص صورت نگرفته است. ازسوی دیگر بعد از تفاهم نامه ای که با اتاق اصناف شهرستان داشتیم از سال ۹۵ تا ۹۸ بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ بازدید از واحدهای تجاری اصناف صورت گرفت که با همکاری اتاق اصناف شهرستان همه‌ی این واحدها به رفع نقص اقدام کردند. متاسفانه در بازدید از ۱۲ پاساژ تجاری شهر رشت، نواقص احصا شده تاکنون توسط هیات امنا رفع نشده اند که به جهت عمومی بودن مکان پاساژها از طریق مجوزی که دادستانی به شهرداری رشت داده ورود کرده ایم.

گفتنی است بنا برآمارهای سازمان آتش نشانی شهرداری رشت در سال ۱۳۹۷ ، تعداد ۲۴۵۳ ساختمان در دست احداث تاییدیه ایمنی از آتش نشانی دریافت کردند. این آمار در سال ۹۸ ، ۱۸۳۶ تاییدیه بوده است. همچنین از تعداد ۴۱۶۱ طرح هشدار ایمنی که آتش نشانی رشت در سال ۹۸ به ساختمانهای در حال احداث صادر کرد تا کنون ۳۸۳۶ مورد نسبت به رفع نقص ایمنی ساختمان اقدام کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.