پول هست، پارکینگ نیست

از محل کسری جرایم کمیسیون ماده صد؛

0 267

ترافیک یکی از بزرگ‌ترین معضلات رشت است که سالهاست در نبود سیستم حمل و نقل ریلی و کمبود پارکینگ به چالش دایمی خیابانهای رشت در تمام طول سال تبدیل شده است.

ضعف وعقب ماندگی در زیرساختهای حمل و نقل، نبود اطلس سرمایه گذاری و چشم انداز مدون از توسعه شهر موجب شد تا عملا سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای ورود به این پروژه ها نداشته باشند.

حال نه تنها بافت مرکزی رشت بلکه کلیه خیابانهای کم عرض این شهر به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و نبود پارکینگ های طبقاتی و نیز استفاده بی رویه شهروندان از خودروهای شخصی به پارکینگ خودروها تغییر ماهیت داده اند و این در حالیست که بافت مرکزی و خیابانهای منتهی به آن همچنان از ایجاد معابر جدید و حمل و نقل ریلی محروم مانده اند. در حال حاضر افزایش خودروها در سطح شهر، ساخت و ساز و افزایش مجتمع‌های تجاری سبب شده مشکل کمبود پارکینگ به یک معضل اصلی در رشت تبدیل شود.

در حالیکه اعضای شورای های اسلامی شهر رشت در دوره های گذشته مصوبات زیادی برای تملک و تهاتر زمین در بافت مرکزی این شهر به منظور احداث پارکینگ های به تصویب رساندند اما نه تنها این مصوبات رنگ اجرا به خود ندید بلکه ضعف وعقب ماندگی در زیرساختهای حمل و نقل، نبود اطلس سرمایه گذاری و چشم انداز مدون از توسعه شهر موجب شد تا عملا سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای ورود به این پروژه ها نداشته باشند.

در همین حال هفته گذشته «مسعود عباس نژاد» رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی رشت از احداث پارکینگ های جدید در خیابانهای مناطقی چون خیابانهای بیستون، لاکانی و مطهری خبر داد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا گفت: طبق مصوبات گذشته، می‌بایست مبالغ حاصل از جرائم کسری پارکینگ ۲ سازمان خدمات رسان آتش نشانی و خدمات ایمنی و حمل و نقل و ترافیک در حسابی جداگانه ذخیره و از محل آن برای تملک‌ها و احداث پارکینگ در بافت مرکزی شهر اقدام شود.

حال این سوال مطرح می شود با اختصاص این ردیف اعتباری، آیا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث پارکینگ ها ورود کرده اند؟ چه بسته های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران برای ورود به این بخش پیش بینی شده است؟

تذکر به شهرداری به دلیل عدم احداث پارکینگ

عباس نژاد در پاسخ به مرور اظهار کرد: سال گذشته طبق ردیف اعتباری از کسری جرایم کمیسیون ماده صد می بایست مبلغ ۲۵ میلیارد تومان صرف احداث پارکینگ ها می شد که تاکنون عملیاتی نشده است .

وی با اشاره به ارسال نامه تذکر به شهرداری رشت مبنی بر اجرای هر چه سریعتر این مصوبه که از سال گذشته تا کنون بر زمین مانده اضافه کرد: علیرغم وجود اعتبار ۵۰ میلیاردی این پروژه از محل کسر جرایم شهروندان و پرداخت عوارض، متاسفانه شهرداری هیچ اقدامی برای احداث این پارکینگها انجام نداده که این موضوع تخلف از مصوبات شورای شهر است و شهرداری باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در موضوع احداث پارکینگهای جدید شهر نیازی به حضور سرمایه گذار نیست تاکید کرد: احداث این پارکینگها اعتباری است که شهروندان از بابت کسری پارکینگ به شهرداری عوارض پرداخت کرده اند و از محل بودجه شهرداری باید این پارکینگ ها احداث شوند.

در حال حاضر اعتبار این پروژه موجود است و حتی می توانیم از محل آن زمینهایی خریداری و در اختیار سرمایه گذاران بگذاریم. این کار باید توسط مدیران شهرداری به جد پیگیری شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اولویت احداث پارکینگ برای این مناطق است و برای مناطق دیگر نیز کمیسیون حمل و نقل باید نظر خود را اعلام کند اما برای خیابان نواب، تملک یک زمین تمام شده و اتفاقات خوبی نیز برای خیابانهای امام خمینی و مطهری در راه است که بسته های تشویقی سرمایه گذاری برای آنها پیش بینی شده است.

خرید زمین برای احداث پارکینگ طبقاتی

در همین رابطه «رحیم شوقی» شهردار رشت نیز در پاسخ به مرور در خصوص بلاتکلیفی و عدم احداث پارکینگهای طبقاتی علیرغم وجود مصوبه و تامین اعتبار اظهار کرد: امسال اولین خرید زمین را برای احداث پارکینگ طبقاتی خواهیم داشت و برای چند نقطه دیگر از شهر نیز جانمایی خرید زمین مورد نیاز پارکینگ انجام شده که در پایان نیمه اول امسال نهایی می شود و بلافاصله برای جذب سرمایه گذار به فراخوان گذاشته خواهند شد.

شوقی تاکید کرد: خرید این زمین ها از محل بودجه پروژه های عمرانی شهرداری خواهد بود.

شهردار رشت در پاسخ به سوال مرور مبنی بر اینکه آیا امسال شهروندان رشتی بعد از چند سال شاهد اجرای پروژه های بزرگ عمرانی در این شهر خواهند بود تصریح کرد: بزودی تا پایان شهریور تعدادی پروژه عمرانی که با اعضای شورای تدوین و دسته بندی کردیم در بخش های عمرانی شهر به اجرا در می‌آیند که بعد از قطعی شدن کلیات این پروژه ها، شهروندان از نزدیک در جریان و روند اجرای آنها قرار می‌گیرند.

شروع اجرای ۱۰ پروژه بزرگ عمرانی تا شهریور در رشت

«مهیار سماکچی» رییس کمیسون عمران شورای اسلامی رشت نیز در ادامه اضافه کرد: تا قبل از شهریور با ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی اتفاقات خوبی در حوزه اجرای پروژه های عمرانی اعم از احداث پلها، تقاطع های غیرهمسطح و بازگشایی جدید در رشت اتفاق می‌افتد که به محض رسیدن به مرحله اجرا با شهروندان رشت در میان گذاشته خواهد شد. وی تعداد پروژه های عمرانی مورد اشاره  را ۱۰ مورد اعلام کرد.

 لازم به ذکر است پیش ازاین رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر از احداث ۵ پل و تقاطع جدید در رشت خبر داده بود. پروژه هایی که مصوب شوراهای چهارم و پنجم در رشت هستند و تا کنون اجرایی نشده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.