نیاز ۶۰۰ میلیارد تومانی طرحهای نیمه تمام

معاون صنایع ومعادن استان مطرح کرد:

0 319

 ۲۴ طرح نیمه تمام در شهرکهای خصوصی و ۳۹ طرح نیمه تمام در شهرکها و نواحی صنعتی گیلان اولویت سازمان صمت گیلان در حوزه صنعت و اشتغالزایی استان است.

یکی از مهمترین عوامل عقب‌ماندگی گیلان در بخش‌های توسعه‌ای و همچنین زیرساختی، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام زیاد در این استان است که لزوم بهره‌برداری این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف را به طور وضوح نمایان  می کند. چنانچه با تکمیل این پروژه ها و بهره برداری از آنها در بخش‌های رفاهی، صنعتی، تولیدی و.. علاوه بر جبران عقب ماندگی ها تا حد زیادی چرخ توسعه اقتصادی استان سرعت بیشتری به خود می گیرد. پروژه های ریلی(راه آهن رشت- انزلی – کاسپین)، زیست محیطی( پروژه زباله سوز سراوان و ساماندهی رودخانه های رشت) و تکمیل آزاد راه رشت قزوین سالهاست از مهمترین پروژه های مهم استان اند که نیمه تمام باقی مانده اند.

در این میان بخش صنعت استان نیز از پروژه های سرمایه گذاری و تولیدی نیمه تمامی رنج می برد که درصورت تکمیل آنها علاوه بر توسعه اقتصادی، اشتغالزایی زیادی با خود به همراه دارد.

پیش ازاین «اسدالله عباسی» استاندار گیلان از وجود بیش از یک هزار و ۷۰ طرح نیمه تمام با ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان خبر داده بود که با تکمیل آنها، اشتغال پایدار استان توسعه پیدا می کند.

استاندارهمچنین به حدود ۲ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی در استان اشاره کرد به ‌سبب مشکلات مالی و نیاز به سرمایه در گردش، از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند.

در همین رابطه به گفته «سعید اخلاقی» معاونت امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان ۲۴ طرح نیمه تمام صنعتی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در خارج از شهرکهای صنعتی وجود دارد که در حوزه صنایع سلولزی، صنایع غذایی، فولادی و کانی غیر فلزی هستند.

 وی تصریح کرد: با تکمیل و بهره برداری ازاین طرح ها در سال جاری برای ۱۱۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

 معاون صنایع استان همچنین به وجود ۳۹ طرح نیمه تمام در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی استان اشاره کرد که از سال های گذشته باقی مانده و با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم در سال جدید به بهره برداری برسند. با بهره برداری ازاین طرح ها نیز برای ۷۲۰ نفر اشتغال جدید ایجاد می شود.

 اخلاقی مشکلات پیش روی این واحدها را تامین نقدینگی مورد نیاز طرح، مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و نوسانات اقتصادی بیان کرد که منجر به افزایش هزینه های تمام شده طرح ها شده است.

۳ طرح بزرگ در دست افتتاح و راه اندازی قرار دارند که شامل طرح توسعه داروسازی، طرح توسعه قطعات خودرو و صنعت بسته بندی است. مجموع سرمایه گذاری آنها بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان با ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد بود.

 وی اضافه کرد: برخی از طرح های نیمه تمام استان با کمبودهایی در حوزه تامین مواد اولیه و مصالح ساختمانی مواجه هستند. در حال حاضر طرح های نیمه تمام صنعتی استان به منابع اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان نیازمندند.

 معاون صنایع و معادن سازمان صمت گیلان عمده این طرح ها را در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات صنعتی به خصوص در صنایع سلولزی و فولادی عنوان کرد که موجب افزایش ارزش افزوده اقتصادی این واحدها می شوند.

سعید اخلاقی همچنین به برنامه ریزی طرحهای صنعتی جدید در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد که در دست اجرا قرار دارند. این طرحها شامل صنایع تجهیزات پزشکی، دارویی و صنایع شیمیایی، پلیمری و زنجیره نساجی و پوشاک هستند. همچنین ۳ طرح بزرگ در دست افتتاح و راه اندازی قرار دارند که شامل طرح توسعه داروسازی، طرح توسعه قطعات خودرو و صنعت بسته بندی  است که مجموع سرمایه گذاری آنها بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان با ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد بود.

 معاون صنایع و معادن گیلان در پاسخ به سوال مرور در خصوص ایجاد صنایع مادر و پتروشیمی در گیلان که در سالهای گذشته مطرح شد افزود: محدودیتهای اقلیمی و کمبود مواد اولیه جزو برنامه های پیش بینی شده است که باید با سیاستهای کلان کشور هماهنگ شود. در خصوص احداث پتروشیمی در لوشان نیز در انتظا تایید امور اراضی و صدور مجوزهای تامین مواد اولیه است.

 وی همچنین درباره تعیین تکلیف طرحهای صنعتی بزرگ که در تملک بانکها و شستا قرار دارد تصریح کرد: تعیین وضعیت این طرح ها جز مصوبات سفر رییس جمهوری به استان است که طی آن حداقل ۶ واحد صنعتی تعیین تکلیف یا به بخش خصوصی توانمند واگذار می شوندتا از حالت راکد خارج شوند.

 معاون صنایع استان در ادامه به شناسایی برخی از واحدها در کارگروه رفع موانع تولید استان اشاره کرد و گفت: در قالب این کارگروه برخی مشکلا، موانع و قوانین مخلل تولید از سوی ادارات شناسایی شدند که تا کنون ۶۵ درصد مصوبات این کارگروه رفع مشکل شده اند.

 اخلاقی همچنین به بخش معدن استان نیز اشاره کرد و افزود: طی مزایده ای که بزودی در دست برگزاری داریم، ۴۵ فقره معدن، درخواست ثبت محدوده معدنی و پروانه اکتشاف و گواهی کشف در مرحله آگهی قرار گرفته و متقاضیان می توانند از طریق سامانه ستاد ایران تا ۲۲ ماه جاری مراجعه کنند. این معادن راکد و سلب صلاحیت شده هستند. با راه اندازی این معادن به ذخایر معدنی استان افزوده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.