همه‌گیری‌ حذف پرستاران، پس از دوران کرونا

هدیه جدید وزارت بهداشت؛

1 285

حدود سه سال از زمان پاندمی کرونا و وعده‌های عملی نشده در خصوص جذب و ساماندهی نیروهای طرحی پرستاری می‌گذرد. وعده‌هایی که هیچگاه آنطور که باید جامه عمل پوشانده نشد.

مدت‌هاست مجلس یازدهم با ادعای بررسی طرح و لایحه ساماندهی کارکنان دولت مدعی است که قصد تعیین تکلیف نیروهایی را دارد که از خزانه دولت حقوق دریافت می‌کنند، اما شکل مشخصی از رابط استخدامی برای آنان تعریف نشده است.

هر بار نیز بهارستان‌نشینان بند و تبصره‌ای به این طرح اضافه کرده و سبب طولانی‌تر شدن فرآیند بررسی آن می‌شوند.

یکی از بندهای این طرح پرماجرای مجلس، اضافه شدن یا نشدن ساماندهی نیروهای طرحی است که بیشتر بحث آن در خصوص پرستاران و پیراپزشکانی است که در دوره پاندمی کرونا جان خود را کف دست گرفته و به معنای واقعی کلمه ایثارگری را معنا کردند.

این گروه که امید بسیاری داشتند تا با توجه به حضور در ایام پیک‌های سخت کرونا شامل طرح تبدیل وضعیت ایثارگری شوند، اکنون حتی به مصوبه مجلس نیز امید ندارند و تعدادی از آنان پس از پایان دوره تمدید کووید از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کنار گذاشته می‌شوند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مقرر شد تا مشمولان طرح اجباری مدتی را در قالب تمدید طرح کووید را بگذرانند و رییس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور نیز وعده جذب آنانی را داد که در شیوع ویروس کرونا لباس رزم دفاع از سلامت مردم به تن کرده‌اند، اما موضوع دوم که در خصوص جذب نیرو بود خیلی زود رنگ باخت و در نهایت نیز به جایی نرسید.

اکنون طرحی‌های کووید فراوانی در آستانه پایان طرح خود هستند و به زودی سیل عظیمی از آنان بلاتکلیف خواهند شد و هنوز نمایندگان تکیه زده بر صندلی سبز بهارستان تصمیمی برای تعیین تکلیف آنان ندارند.

از ابتدای آذر ماه طی بخشنامه‌ای مقرر شده است تا در شهرهایی که نیروهای طرحی جدید وجود دارند، اولویت برای آنان بوده و نیروهای طرحی تمدید کووید تمدید طرح نشوند، این یعنی حذف تدریجی و قطعی کسانی که در دوره کرونا جان خود را کف دستانشان گرفته و برای نجات جان مردم مبارزه کردند و حتی همان وعده تمدید طرح کووید به صورت یک سال و نیمه برای پیراپزشکان و دوساله پرستاران نیز عملی نشده است.

این اتفاق در شرایطی است که مجلس نشینان انگار بی‌خبر از آن هستند که سویه‌ای جدید از ویروس کرونا در جهان شیوع یافته و حتی در بسیاری از کشورها تعداد فوتی‌های روزانه کرونایی به شدت افزایش یافته است.

در چنین شرایطی آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار آن را دارند که علیرغم چنین برخوردی با نیروهای طرحی که جان خود را ایثارگرانه در این راه گذاشتند؛ بازهم کسانی پیدا شوند که فداکارانه بدون استفاده از حق مسلم خود در توقف طرح، در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی حضور یافته و برای عبور از بحران‌ها جان خود را به خطر بیندازند؟!

در پایان باید متذکر شد که چنین رفتارهایی با ایثارگران عرصه بهداشت و سلامت، سبب سرخوردگی جوانان شده و باید منتظر بود تا در صورت وقوع یک بحران، تمام این وعده‌های عمل نشده مرور شده و سبب بروز سرخوردگی اجتماعی در میان نسل آتی رخ بدهد.

1 نظر
  1. موسوی می گوید

    دقیقا درست میگید
    واقعا جای تاسف داره که اینقدر راحت دارن بچه های کادر درمان رو ندید میگیرن و هرروز ینفر از همکارانمون رو تو محیط بیمارستان حذف میکنن🥲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.