میزان ذخایر آب گیلان ۴۸ درصد کاهش یافت

0 415

شرکت آب منطقه‌ای گیلان از کاهش ۶۰ درصدی ذخیره آب سد مخزنی شهربیجار و ۳۶ درصدی سد مخزنی سفید رود در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

بعد از اینکه در هفته های اخیر دفتر اطلاعات و داده‌های آب ایران، از کاهش ۲۰ درصدی ذخایر مخازن سدهای بزرگ کشور نسبت به سال گذشته خبر داد، امروز مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان نیز اعلام کرد: ذخیره ۲ سد بیجار و سفید رود در استان به طور متوسط حدود ۴۸ درصد کاهش یافته چنانکه سد بیجار ۶۰ درصد و سفید رود ۳۶ درصد میزان ذخیره آبی آن‌ها نسبت به سال قبل در همین زمان کاهش نشان می دهد.

«مرتضی میرزایی» گفت: درحال حاضر ۴۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد شهر بیجار ذخیره شده که این میزان نسبت به یکصد میلیون متر مکعب ذخیره سال گذشته در همین زمان بیش از  ۶۰ درصد کاهش دارد.

وی اعلام کرد: هم اینک دبی ورودی آب به سد شهر بیجار به طور متوسط حدود نیم‌متر مکعب بر ثانیه است اما طی سال گذشته در همین زمان بیش از سه متر مکعب بر ثانیه آب وارد مخزن سد شهر بیجار می شد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان همچنین از کاهش ۳۶ درصدی ذخیره سد سفید رود خبر داد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ورودی آب به سد سفید رود را در حال حاضر ۱۲ متر بر ثانیه عنوان و بیان کرد: ورودی آب در سال گذشته در همین زمان ۲۰ متر مکعب بر ثانیه بود.

پیش از این نیز مرور در گزارش هایی از کاهش ذخایر آبی در گیلان هشدار داده بود. کاهش بارشها در سال زراعی جاری و برداشت‌های مستقیم در حوضه بالا دست این سدها، رسوبگذاریهایی پی در پی و عدم لایروبی از جمله مواردی بود که کارشناسان در خصوص  بحرانی بودن ذخایر آبی در سد سفید رود خبر داده بودند.

در حالیکه سد سفیدرود با ظرفیت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب احداث شد، هم اکنون گنجایش این سد به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

لازم به ذکر است؛ سد مخزنی شهر بیجار برای تامین آب شرب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد. همچینن سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان نیز آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود را تامین می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.