کارخانه های قدیمی رشت در فهرست ثبت ملی

0 1,442

در ماههای گذشته ثبت آثار فرهنگی، طبیعی ، تاریخی وغیر منقول استان سرعت بیشتری به خود گرفته است. ثبت جنگلهای هیرکانی، آثار تاریخی ساختمان فلاحت، پل آجری سند فومن و خانه شفیعی، ثبت فرهنگ عاشورایی و.. از جمله آنها بوده است. بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

«شهرود امیر انتخابی» مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری گیلان از ثبت  میراث صنعتی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

امیرانتخابی گفت: حدود ۳۰ اثر میراث صنعتی این استان در شهرستان‌های مختلف شناسایی شده اند که متعلق به دستگاه‌های دولتی هستند و در صورت تکمیل فرآیند مستندسازی آثار صنعتی گیلان، به زودی ۱۵پرونده به دبیرخانه شورای ثبت ارسال می‌ شود.

کارخانه دخانیات رشت، پل متحرک انزلی، ساختمان سازمان چای رودسر، کارخانه‌های چای هوختیف و قوام‌السلطنه شهرلاهیجان، کارخانه ابریشم‌کشی رشت، مجموعه شیلات کیاشهر، انبار قند و شکر، سیستم دفع فاضلاب ماسوله، کارگاه آهنگری از جمله میراث صنعتی  و قدیمی گیلان به شمار می‌روند که از شرایط لازم برای جذب سرمایه‌گذار در راستای  توسعه و پیشرفت حوزه گردشگری از ظرفیت خوبی برخوردار هستند.

پیش ازاین بناهایی از جمله برج بلند کارخانه گونی بافی گیلان(کارخانه سیستوب) به ثبت ملی رسیده بود اما عدم رعایت  حریم و عدم بازسازی و مرمت بنا در معرض تهدید قرار دارد. این درحالیست که بر اساس  قانون برنامه ششم توسعه، بناهای میراثی که در تملک ادارات دولتی هستند باید از بودجه دولتی برای مرمت بنای میراثی استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.