کارگران چشم انتظار تصمیم ستاد بحران

ادامه‌ی فعالیت واحدهای تولیدی با وجود افزایش مبتلایان گیلانی

0 659

یک هفته گذشته‌ی بسیاری از ادارات دولتی گیلان روزهای نیمه تعطیلی را سپری کردند. فضای ادارات و دستگهاهای اجرایی گیلان از حضور کارمند و ارباب رجوع خلوت تر از همیشه بودند.

براساس مصوبه‌ی ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران استان، به منظور افزایش آمادگی‌ها و جلوگیری موثر از گسترش شیوع ویروس کرونا تمامی مراکز آموزشی و علمی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های غیردولتی، پیش دبستانی‌ها و مهد‌های کودک گیلان تا دوشنبه تعطیل اعلام شدند، همه‌ی فعالیتهای فرهنگی و ورزشی استان نیز تعطیل شده و شهرداری رشت نیز فعالیت و حضور اداری کارمندان و کارگران خود را به صورت دورکاری شیفتی درآورد.

استاندار گیلان نیز ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی به جز نهاد‌های خدمات رسان، بهداشتی و درمانی را  از ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر کاهش داد. همچنین به مدیران ادارات دولتی اجازه داده شد با درخواست مرخصی کارمندان موافقت کنند.

اما تمام این تدابیر که در راستای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در گیلان برنامه ریزی شد، تاکنون شامل حال کارگران شرکتهای تولیدی و واحدهای صنعتی استان نشده است.

۴۰۰ هزار کارگر گیلانی در بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی استان این روزها با بیم و ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا در محل کار خود حاضر می‌شوند و همچنان در انتظار تصمیم مدیران ارشد استان برای تعطیلی  یا کاهش ساعت کاری خود هستند. کارگرانی که از بیم اخراج شدن به ناچار در محل کار خود حاضر می‌شوند.

بی توجهی به سلامت کارگران و کارمندان

«مرتضی ساعی » که در یکی از شرکتهای الکتریکی قدیمی رشت کار می‌کند با انتقاد از بی توجهی  مسوولان استان نسبت به سلامتی کارگران به مرور می‌گوید: آیا خون کارمندان ادارات و بانکها از کارگران رنگین تر است؟ چند روز است چشم به اخبار استان دوخته ایم تا شاید خبری از تعطیلی یا کاهش ساعت کاری کارگران اعلام کنند. اما می‌بینیم فقط برای سلامتی کارمندان نگرانی وجود دارد.

عدم تعطیلی کارگران به خاطر کرونااین کارگر ادامه می‌دهد: مواد اولیه و خام تولیدات شرکت ما از چین وارد می‌شود. چند روزی است که مدیران شرکت حتی در کارخانه حضور پیدا نکردند و در خانه های خود هستند. تنها کاری که برای ما انجام دادند تست تب سنجی در ورودی شرکت بوده است.

«علی امیدی » کارگر ۲۵ ساله شاغل در شهر صنعتی رشت هم به مرور می‌گوید: حتما باید چندین کارگر مبتلا شوند یا بمیرند تا مسوولان استان و مدیران شرکتها راضی به تعطیلی شرکتها حداقل برای یک هفته شوند؟

وی ادامه می‌دهد: در شرکت ما حدود ۱۰۰ کارگر در کنارهم روی خط تولید کار می‌کنیم. هر روز ممکن است یکی از کارگران مبتلا بشود آنوقت تکلیف ما چه می‌شود. ازیک طرف می‌آیند مدارس و دانشگاهها را تعطیل می‌کنند اما پدران همین دانش آموزان همچنان در محیط های خارج از خانه حضور دارند و هر لحظه ممکن است ناقل ویروس به خانواده های خود باشند. از استاندار تقاضا داریم کارگران را دریابند.

منتظر تصمیم رییس ستاد بحران

موج درخواستهای کارگری همچنان ادامه دارد. روز گذشته خبر رسید شرکت دخانیات گیلان با بیش از ۱۵۰۰ کارگر، خط تولید خود را برای یک هفته تعطیل کرد. اما همچنان از سایر شرکتها تصمیمی دراین خصوص دیده نشده است.

«حسن ایزدی» رییس تشکیلات خانه کارگر گیلان در گفتگو با مرور می‌گوید: تصمیم به تعطیلی واحدهای تولیدی در اختیار تشکیلات خانه کارگر نیست. ما هم منتظر دستور ستاد بحران استانداری و ابلاغ سازمان صنعت و معدن استان هستیم .

وی با تاکید به اینکه درخواست تعطیلی واحدهای تولیدی حق کارگران است اضافه می‌کند: چگونه می شود که همه‌ی اجتماعات استان اعم از نمازجمعه ، مساجد و دانشگاهها تعطیل اعلام می‌شوند اما این تصمیم شامل حال محیطهای کارگری استان که همزمان ۲۰۰ نفر در کنارهم به فعالیت مشغولند نمی‌شود؟ از نظر تشکیلات خانه کارگر گیلان همه‌ی واحدهای تولیدی گیلان به جز شرکتهای دارویی و بهداشتی که می بایست مواد شوینده وبهداشتی تولید کنند باید برای مدتی تعطیل باشند.

ایزدی با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر عادی شدن روال از شنبه آینده می افزاید: هر چند که بر طبق آمار وزارت بهداشت، گیلان وضعیت مناسبی در کرونا  ندارد و از لحاظ آماری و به نسبت جمعیت  مقام اول مبتلایان به کرونا را در خود جای داده است. اما باید تا هفته دیگر صبر کنیم و ببینیم وضعیت گیلان در چه مرحله ای از شیوع کرونا قرار می‌گیرد. بعد نسبت به درخواست تعطیلی شرکتها از شورای تامین استان درخواست ارایه می‌کنیم.

تلاش برای کاهش ساعات کار یا مرخصی کارگران

«فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت ومعدن و تجارت گیلان در همین رابطه در پاسخ به سوال مرور می‌گوید: پیشنهاد این موضوع از سوی سازمان به استانداری داده شده اما تصمیم گیرنده‌ی  اصلی دراین خصوص ستاد بحران استانداری و شورای تامین است.

وی می‌افزاید: با توجه به نیاز استان برای رونق تولید، واحدهای تولیدی هم اکنون بر اساس ظرفیت تولیدی خود فعالیت دارند و می‌توانند با رعایت بهداشت و موازین اعلام شده به تولید ادامه دهند. از مدیران شرکتهای خصوصی تولیدی نیز درخواست کردیم تولید را به صورت شیفتی تبدیل کرده و یا با مرخصی کارگران موافقت کنند. ما نیز تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید استان خواهیم داشت.

طبق آخرین آمارهای مرکز مدیریت کرونای کشور، رسمی ترین آمار ارایه شده در کشور تا امروز، دوشنبه ابتلای ۹۷۸ نفر به کووید ۱۹  بوده است. همچنین کماکان آمار فوتی های ایرانی از ویروس کرونا بیش از ۱۰ درصد مبتلایان بوده است. ابتلای ۲۸ نفر در گیلان نیز ازسوی دانشگاه علوم پزشکی استان تایید شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.